Delkurs 1. Teoretiska grunder för pedagogik och socialpedagogik, 5 hp
Cederlund C, Berglund S-A, (2014) Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete Stockholm: Liber 180 s.
Cedersund E, Eriksson L, Ringsby Jansson B, Svensson L, (2019) Renässans för socialpedagogik? – En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur, 216 s.
Egidius H, (2009) Pedagogik för 2000-talet. 5. Stockholm: Natur & kultur. Del I. 150s. samt, s. 216 – 220. (4 s.)
Högström M, (2018) What is the Swedish Interpretation of Social Pedagogy. A Literature Review. Pedagogikaspolenczena, 8, 51-65. 14 s.
Delkurs 2. Socialpedagogiska metoder, 7 hp
Björne P, (2012) Utmanande beteende, utmanande verksamheter FOU-dokument 2012: 2. Malmö stad. 70 s.
Hejlskov Elvén B, (2009) Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 120 s.
Näslund R, Gardelli Å, (2013). ”I know, I can, I will try”: youths and adults with intellectual disabilities in Sweden using information and communications technology in their everyday life. Disability & Society, 28, 13 s.
Rydberg B, (2015) Du, jag och något att tala om. Om kommunikation och kommunikationshjälpmedel för och med barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Kalmar: Nationellt kunskapscentrum för anhöriga. 100 s.
Runge, I & Hansson, K (2024). Relationell autonomi och socialpedagogiska förhållningsssätt i socialt arbete. I: Hanna Egard, Ingrid Runesson och Matilda Svensson (red.). Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerups. 11 s.
Socialstyrelsen, (2017) Vägar till ökade delaktighet. Kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS. Stockholm: Socialstyrelsen 80 s.
Ytterligare vetenskapliga artiklar om c:a 40 s och annan litteratur om c:a 200 s tillkommer i samråd med lärare.
Delkurs 3. Kommunikation, samtal och möten, 3 hp
Olson H, (2018) En mer personlig bok om förändringsarbete. Så här tänker jag och gör jag – tror jag. Stockholm: Vulkan förlag. 217 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen förbereder studenten för att arbeta med människor med funktionsnedsättning med en socialpedagogisk utgångspunkt och metodik. Kursen består av tre delkurser.
Delkurs 1. Teoretiska grunder för pedagogik och socialpedagogik, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas aktuella teoretiska perspektiv inom pedagogik och socialpedagogik med relevans för arbete med människor med funktionsnedsättning.
Delkurs 2. Socialpedagogiska metoder, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen kopplas teoretiska kunskaper till aktuella arbetssätt och metoder inom socialpedagogiskt arbete.
Delkurs 3. Kommunikation, samtal och möten, 3 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas förhållningssätt i kommunikation, samtal och möten. Studenterna genomför samtal med varandra samt kommunikationsövningar på egen hand och reflekterar över sina erfarenheter av dessa samtal och övningar.
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).