Alftberg Å, Hansson K, (2019) Vinsten med att ta ansvar för hälsan. I: Nordgren L, Hansson K, (Red) Health Management. Vinst, värde och kvalitet i hälso- och sjukvård. Stockholm: Sanoma utbildning. 18 s.
Antonovsky A, (2005) Hälsans mysterium. Stockholm: Natur och kultur. Kap. 1 & 2, 224-235. 48 s.
Bjärvall K, (2021) Du har inte ADHD. Filter, nr. 78, s. 32-49. (tillgänglig på kursens elektroniska lärplattform) 17 s.
Bäckström I, (2018) Vad sa du? Alingsås: Parus förlag. 123 s.
Eriksson L, Nilsson G, Svensson LA, (Red) (2013) Gemenskaper: socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: Daidalos. s. 11-46, 211-232, 275-316. 97 s.
Fioretos I, Hansson K, Nilsson G, (2013) Vårdmöten: kulturanalytiska perspektiv på möten inom vården. Lund: Studentlitteratur. kap. 2 & 3 (finns tillgänglig på: http://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1527510/FULLTEXT01.pdf). 28 s.
Folkhälsomyndigheten, (2016) Slutrapportering av regeringsuppdrag inom ramen för ”En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken 2011-2016”. Dnr 00599/2014. 8-12 & 82-87. 11 s.
Hansson K, (2011) Delaktighet med förhinder. Vardagsetiska perspektiv i habilitering. Socialmedicinsk tidskrift, nr. 3, 2011, s. 217-223. 6 s.
Ineland J, (2014) Kropp och hälsa. Perspektiv på utvecklingsstörning och hälsa. Socialmedicinsk tidskrift, nr. 6 2014, s. 640-649. 9 s.
Karlsson M, Börjeson M, (2011) Brukarmakt i teori och praktik. Stockholm: Natur och Kultur.156 s.
Murano MC, (2018) Medicalising short children with growth hormone? Ethical considerations of the underlying sociocultural aspects. Med Health Care Philos, 21(2), s. 243-253. 10 s.
Rostila M, Toivanen S, (red.) (2018) Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd. Stockholm: Liber. Kap. 1, 3, 4, 10, 11 & Epilog. 100 s.
Sinisalo E, Moser Hällen L, (2018) Våld i nära Relationer: Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber. 382 s.
Tengland P-A, (2004) Empowerment: Mål eller medel för hälsovetenskaper i Rapporter från hälsans provinser - en jubileumsantologi. s. 165-185. 20 s.
Wendell S, (2001) Unhealthy Disabled: Treating Chronic Illness as Disabilities. Hypatia, nr. 16, vol. 4 2001, s. 17-33. 16 s.
Enstaka vetenskapliga artiklar och texter kan tillkomma om max 50 100 sidor
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förmåga att identifiera sociala och kulturella perspektiv på hälsa och livskvalitet samt hur psykosociala hälsofaktorer inverkar och påverkas av en funktionsnedsättning. Kursen lägger även fokus på socialpedagogiska insatser i relation till brukarinflytande/brukarmakt.
I kursen presenteras teorier om sociala och kulturella perspektiv på hälsa och livskvalitet med betydelse för personer som lever med funktionsnedsättning. I kursen problematiseras också relationen mellan funktionsnedsättning och hälsa samt hur funktionshinder i samhället riskerar att begränsa möjligheter till en god hälsa och livskvalitet. Psykosociala hälsofaktorers betydelse för hälsa och livskvalitet diskuteras. Kursen behandlar vidare exempel på hur dessa hälsofaktorer kan stärka individens känsla av delaktighet, empowerment samt brukarinflytande/brukarmakt.
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).