Barmark M, Djurfeldt G, (2020) Statistisk verktygslåda 0 – att förstå och förändra världen med siffror. Lund: Studentlitteratur. 82 s.
Bryman A, (2018) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. 450 s.
Forsman B, (1997) Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 138 s.
Frykman E, (2008) Sockerförsöket. Scandia 2008. 45 s.
Söder M, (Red.) (2005) Forskning om funktionshinder: problem, utmaningar, möjligheter. Lund: Studentlitteratur. 125 s.
Wermeling E, Nydahl E, (2011) Från forskningsobjekt till medaktör. Om samarbete mellan forskare och dem forskningen berör. Stockholm: Handikappförbunden. 148 s.
Vetenskapliga texter samt domar från Överklagandenämnden för etikprövning tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om och färdigheter i ett vetenskapligt förhållningssätt, forskningsmetodik och etiska frågeställningar som är relevanta för området handikapp- och rehabiliteringsvetenskap.
I kursen behandlas aktuella forskningsmetoder inom handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. Deltagarorienterad forskning och medforskning ägnas särskilt utrymme. Datainsamlings- och analysmetoder diskuteras och tillämpas. Vetenskapliga arbeten granskas och värderas. Exempel på forskningsetiska problem diskuteras inom ramen för forskning med människor.
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt in-formerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).