Backman J, (2015) Rapporter och uppsatser. 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 146 s.
Gudmundsson P, (2016) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Reviderad inför vårterminen 2017. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Jeppsson Grassman E, Taghizadeh Larsson A, (2015) Att studera funktionshinder och åldrande. En bok om metoderfarenheter. Linköpings universitet. 150 s.
Valbar litteratur i samråd med handledare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska kunna planera, genomföra och försvara ett självständigt examensarbete med utgångspunkt från frågeställningar relevanta för huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap.
Innehållet i kursen utgörs av den fördjupning inom huvudområdet som studenten gör i valet av frågeställning och genomförandet av examensarbetet. Dessutom fördjupas studentens kunskap i vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskapligt skrivande. Examensarbetet innebär att studenten tränar sig att formulera ett vetenskapligt problem/fenomen och en frågeställning relevant för huvudområdet handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. Därefter innefattar arbetet att designa, planera och genomföra en vetenskaplig undersökning samt att sammanställa och presentera resultatet i form av en uppsats. Efter uppsatsens genomförande medverkar studenten i ett seminarium där det egna arbetet försvaras och en opposition på en annan students examensarbete genomförs.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF142B och SF143B skall vara godkända
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).