Bergh Nestlog, Eva (2012). Var är meningen?: elevtexter och undervisningspraktiker (Doctoral dissertation, Linnaeus University Press). (ca 150 s. i samråd med kursledare)
Eriksson, Jessica; Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. (Andra upplagan) Ingarö: Columbus förlag. (ca.100 s., i samråd med kursledaren)
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2020). Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerups.(s. 19-34, 103-151, 279-315) (99 s.)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (5. uppdaterad uppl.) Uppsala: Hallgren & Fallgren. (s. 17-39, 97-152, 217-243) (103 s.)
Hultin, Eva & Jönsson, Karin (red.) (2023). Skrivundervisningens praktiker. Malmö: Gleerups. (s. 6 -87) (22 s.)
Lundgren, Ulf P; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. (Femte utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. (s. 225-378, 403-426) (176 s.)
Simonsson, Nathalie (2017). Världens viktigaste handledning: om kroppen, känslor. Stockholm: Ordfront (132 s.)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Solna: Skolforskningsinstitutet. (61 s.) (Tillgänglig via internet)
Skolverket (senaste utgåvan). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr22. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Svensson, Gudrun; Svensson, Jenny; Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet) (162 s.)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 300 s. tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper och medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna undervisa i ett 4-6-perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla förmåga att reflektera kring hur sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan påverka undervisningen och språkutvecklande lärprocesser.
Innehåll
Planering och organisation av undervisning och bedömning som en del av undervisningen, bearbetas utifrån didaktisk teori, läroplansteori och teorier om kunskap och lärande. Kursen behandlar planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL231B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).