¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
Forsberg A, (2016) Omvårdnad på akademisk grund. Att utvecklas och ta ansvar. Stockholm: Natur och kultur 160 s.
Garnow T, (2021) Kulturmöten – Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur AB 296 s.
¤ Polit F, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
¤ Willman A. (2022) Teorier för omvårdnad.1a upplagan. Lund: Studentlitteratur.406 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, behandlingsriktlinjer, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad i teoretiskt och empiriskt sammanhang. Studenten utvecklar även fördjupade kunskaper om kärnkompetenser, kulturkompetens och jämställdhet utifrån specialistsjuksköterskans funktion i medicinsk vård. Avslutningsvis syftar kursen till att studenten utvecklar färdigheter i akademiskt skrivande och kritiskt analytiskt förhållningssätt. Under kursens gång behandlas och belyses centrala begrepp och teorier i relation till omvårdnad och medicinsk vetenskap av relevans för omvårdnadsarbetet inom medicinsk vård ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Begrepp såsom kärnkompetens, jämställdhet och omvårdnadsprocess bearbetas utifrån medicinpatienters olika livsvillkor i relation till specialistsjuksköterskans funktion. Vidare bearbetas begreppen kulturkompetens och profession i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom medicinsk vård. Avslutningsvis diskuteras sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet, akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).