Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Aspelin, Jonas (red.), Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-4) (128 s)
Persson, Sven (2015). En likvärdig förskola för alla barn: innebörder och indikatorer. Vetenskapsrådet (tillgänglig på internet) (97 s)
Säljö, Roger (2022). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. 2. Uppl. Gleerups (200 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande förståelse för barns utveckling och lärande i relation till specialpedagogik i förskola.
I kursen behandlas olika perspektiv på barns utveckling och lärande, med särskilt fokus på likvärdighet i förskola. Vidare granskas specialpedagogikens uppkomst och framväxt. Specialpedagogiska begrepp och perspektiv presenteras, vilka studenten undersöker i relation till förskolans uppdrag att skapa förutsättningar för alla barn att utvecklas och lära. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV217A Sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).