Grettve, Anna, Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kap.1-5, 7-10) (ca.190s.)
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (11s.)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Skolverket. (13s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (Introduktion samt kap.3, 4, 5, 6, 8-11) (ca.150s.)
James, Mary (2012). Assessment, teaching and theories of learning, i Gardner, J. (Ed.). Assessment and learning. Sage. (s.47-60) (13s.)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket (13s.)
Lindström, Lars, Lindberg, Viveka & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk bedömning – Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Liber (kap. 1-6, 8-9, 11) (ca. 200s.)
Shepard, Lorrie A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29. (s.4–14) (11 s.)
Specifik litteratur till det valbara ämnet bild
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning & demokrati, Vol. 14, nr 1. (s.11- 33) (23s.)
Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber. (s.28-58, 73-88) (45s.)
Lindström, Lars (2008): Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. I KRUT Nr 133 –134. (s. 57–67) (11s.)
Specifik litteratur till det valbara ämnet idrott
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. (kap. 1, 2, 4, 6, 8, 9) (ca.130s.)
Nyberg, Gunn och Larsson, Håkan (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (175s.)
Specifik litteratur till det valbara ämnet musik
Falthin, Annika och Mars, Annette (red.) (2020). Perspektiv på musikpedagogiska praktiker. Undervisa i musik – ett komplext uppdrag. Stockholm: KMH förlag. (kap 5 och 7) (56s).
Ferm Almqvist, Cecilia, Vinge, Lauri Väkevä, John & Zandén, Olle (2017). Assessment as learning in music education: The risk of “criteria compliance” replacing “learning” in the Scandinavian countries. I: Research Studies in Music Education, Vol. 39(1). (s. 3–18) (15s.)
Olsson, Bengt (2010) Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik i Solweig Eklund (red.) I: Bedömning för lärande – en grund för ökat kunnande. (s.44–54) (10s.)
Artiklar, rapporter, aktuella styrdokument och stödmaterial tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i bedömningsprocessen utifrån olika perspektiv på lärande. Dessutom ska studenten fördjupa sin förståelse för bedömning och dess funktion som stöd för elevens språk- och kunskapsutveckling.
Kursen utgår från bedömning som process och dess roll i undervisningen som stöd för elevens lärande. Planering, undervisning, dokumentation, bedömning, återkoppling och betygssättning samt utvärdering ur olika teoretiska perspektiv behandlas.
Kursen tar upp utvärdering som ett sätt att kritiskt analysera och värdera både det som sker i undervisningen och utfallet efter genomförd undervisning.
Kursens innehåll sätts i relation till det valbara ämnet, dess specifika logik och ämnesdidaktik.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV241B Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).