Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Upplaga 2 Lund: Studentlitteratur. (ca 200 s)
Fasth, Cecilia & Kannermark, Anita (2019) Form i fokus C med facit. Lund: Folkuniversitets förlag. (ca 200 s)
Mathlein, Marianne (2007) Avancerad Grammatik. Stockholm: Liber. (ca 80 s)
Åström, Monika (2018) Språkporten. Svenska som andra språk 1, 2, 3. Lund: Studentlitteratur. (ca 200 s)
Två skönlitterära böcker (ca 800 s) och extra instuderingsmaterial (ca 100 sidor).
Introduktionsutbildning - behörighetsgivande kurs i svenska
Om kursen
Öka dina kunskaper i svenska och få behörighet för högskolestudier på halvfart vilket innebär att du studerar 15 fup per termin!
Kursen går på distans och halvfart under två terminer med ett stort inslag av datorstödda självstudier och vänder sig till dig som p g a arbete eller andra engagemang inte kan studera på Campus och dagtid. Du har en utländsk gymnasieutbildning men behöver fördjupade kunskaper i svenska för att få grundläggande och särskild behörighet i svenska för högskolestudier. Vidare syftar kursen till att förbereda dig för fortsatta högskole- och universitetsstudier. Kursen har ett stort inslag av IT-stödda självstudier.
Godkänt resultat på hela kursen ger behörighet i svenska (HSVFS 2009:1, §4 samt UHR/studera.nu) – motsvarande Svenska som andra språk 3 (Gy 11) eller Svenska som andra språk B i tidigare läroplan.
Kursen startar på höstterminen.
Utbildningen berättigar studiemedel från CSN och ligger under avdelningen B2 nivå (eftergymnasial nivå).
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten efter avslutad kurs kan förstå, tala, läsa och skriva svenska på sådan nivå att studier på svensk högskola och universitet är möjliga att genomföra.
Kursen består av följande delmoment:
- Ordkunskap och grammatik
- Muntlig färdighet
- Skriftlig färdighet
- Läsförståelse
- Språk och lärande i akademisk miljö
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Avslutad fullständig utländsk gymnasieutbildning samt godkänt resultat på obligatoriskt inträdesprov i svenska.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Relationer som skapas i klassrummet
Anna Leytes arbetade som engelsklärare i flera år i sitt hemland Ryssland. I samband med att hon flyttade till Sverige, efter tio år i Frankrike, började hon på SFI. Det var på SFI som en handledare gav henne värdefulla tips som hon sedan fick användning av.
Relationer som skapas i klassrummet
Anna Leytes arbetade som engelsklärare i flera år i sitt hemland Ryssland. I samband med att hon flyttade till Sverige, efter tio år i Frankrike, började hon på SFI. Det var på SFI som en handledare gav henne värdefulla tips som hon sedan fick användning av.
– Det var handledaren som informerade mig om både introduktionsutbildningen i svenska och Utlandsutbildade lärares vidareutbildning vid Malmö universitet. Jag är väldigt tacksam för detta, eftersom hennes råd sparade mig mycket tid. Jag vill få en lärarlegitimation och bli behörig att undervisa i Sverige. Därför vill jag lära mig svenska så snabbt som möjligt och få en svensk lärarexamen.
Anna beskriver att introduktionskursen i svenska har gett henne språkkunskaper i svenska på en hög nivå, kunskaper om studieteknik, skriftlig och muntlig framställning, informationssökning och kritisk informationshantering. Slutligen beskriver hon utbildningen som en bra introduktion till det svenska universitetslivet.
– Utbildningarna passar för dem som redan har en akademisk bakgrund eller vill läsa ett program på högskolan, och för dem som behöver använda skriftlig och akademisk svenska i sitt arbetsliv.
Läraryrket passade Anna
– När jag tog studenten visste jag inte vilket yrke jag skulle välja. Jag var bra på främmande språk, så jag beslutade mig för att studera till engelsklärare vid universitetet. Under min första verksamhetsförlagda utbildning på en gymnasieskola uppskattade jag verkligen att undervisa. Jag är fascinerad av olika språk, hur de skiljer sig åt och hur man lär sig ett nytt språk. Jag uppskattar den energi, de utmaningar och de relationer som skapas i klassrummet.
I framtiden vill Anna arbeta som lärare i engelska och moderna språk här i Sverige. Hon har även som mål att forska om språkinlärning och att undervisa framtida språklärare.
– ULV-utbildningen riktar sig till de som redan har en lärarexamen från utlandet och vill få en lärarlegitimation i Sverige. Först och främst förväntar jag mig att förbättra min svenska både språkligt och skriftligt, och att lära mig om hur den svenska skolan fungerar och vad som skiljer den från skolor i andra länder. Till exempel, läser jag just nu en kurs i dramapedagogik där jag samtidigt kan öva språket och lära mig en ny metod som jag ska använda i klassrummet. Dessutom kommer jag att få en VFU på en skola där jag kan börja undervisa med stöd av mina handledare.
Anna upptäckte Malmö universitet när hon läste introduktionsutbildningen i svenska – det var hennes första möte med den svenska högskolan.
– Jag måste säga att studenterna i Malmö har tur, eftersom universitetsområdet är fantastiskt. Byggnaderna är vackra, välutrustade och genomtänkta. Det finns gott om mysiga hörn där man kan studera eller bara vila. Min favoritplats är förmodligen biblioteket med sina olika studiezoner. Där kan man studera i lugn och ro eller arbeta med sina klasskamrater i ett grupprojekt. En annan viktig faktor är de omtänksamma och kompetenta lärarna på utbildningen.
Annas tips för dig som vill studera är att ta vara på det stöd som universitetet erbjuder.
– Det genomförs flera föreläsningar, workshops och andra evenemang som hjälper dig att lyckas i dina studier. Se till att ta reda på alla tjänster och resurser som du kan dra nytta av för att studera mer effektivt.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).