Liljeqvist, Björn (2019). Plugga smartare, Lund: Studentlitteratur. (268 sidor)
eller
Bergman, Marina (2022). Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen, Lund: Studentlitteratur. (248 sidor)
Utöver detta tillkommer kompletterande artiklar och föreläsningsmaterial omfattande ca 50 sidor som tillhandahålles digitalt av kursansvarig.
Studieteknik - RASK
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter för att förstå, analysera, planera och implementera studietekniker. Målet är att studenten med hjälp av insikter i lärandeprocesser ska kunna utforma en studieteknik för att effektivisera sina egna akademiska studier.
Kursen innehåller moment som tar upp effektiv tidsanvändning, lässtrategier, hur man kan arbeta med stora textmängder och hur man kan sortera och strukturera information under en lärprocess.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg 34%, Högskolepoäng 32%, Högskoleprov 34%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).