Boud D, Cohen R, Sampson J, (2016) Peer Learning in Higher Education. Learning from and with each other. Cogan Page Ltd. London. 196 s.
Carlson E, Nygren F,Wennick A, (2018). Critical Friends: Health Professionals' Experiences of Collegial Feedback in a Clinical Setting. Journal of Continuing Education for Health Professionals 38 (3), 179-183
Dahlgren LO, Eriksson B, Gyllenhammar H, Korkeila M, Sääf-Rothoff A, Wernersson A, Seeberger A, (2006) To be and to have a critical friend in medical teaching. Medical Education 40, 72-78.
Englander, M., 2019. The practice of phenomenological empathy training. J Phenomenol Psychol, 50(1), 42-59
Jarvis P, (2010) Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice (4th ed). London. Routledge. 338 s.
Sandberg H, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 250 s.(kapitel 7-9, 70 sidor)
Webster, K., Carlson, E., 2020. Building Therapeutic Connections with the Acutely Ill through Standardized Patient Simulation in Nurse Education. An Evaluation Study. Nurse Educ. Today 84, 104261
Vetenskapliga artiklar tillkommer om ca 50 sidor.
Handledning i verksamhetsförlagd utbildning
Om kursen
Kursinnehåll
I kursen diskuteras pedagogiska teorier och modeller med särskilt fokus på vuxenundervisning och det livslånga lärandet. Grupp- kultur- och professionsaspekter diskuteras i relation till handledning av studenter och interprofessionella team. I kursen behandlas även skilda modeller för kommunikation där tidigare kunskaper fördjupas och där bemötande i det svåra samtalet fokuseras.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Högskoleutbildning omfattande 180 hp inom hälsa, vård och omsorg samt handledarutbildning om minst 7,5 hp på grundnivå eller motsvarande.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).