Bergman, Susanne och Blomkvist, Camilla. (2018). Uppskattande samtalskonst: om att skapamöjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur. (138 s). ISBN 9789144122359.
Bie, Kristin. (2009). Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (96 s). ISBN 9789140666352.
Engquist, Anders. (2013). Om konsten att samtala. Lund: Studentlitteratur. (296 s). ISBN 9789144095080.
Granström, Kjell. (2006). Dynamik i arbetsgrupper - om grupprocesser i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur. (197 s). ISBN 9789144008523.
Holm, Ulla. (2021). Empati. Stockholm: Natur och Kultur läromedel. (240 s). ISBN 9789127460904.
Steinberg, John. (2008). Professionella samtal - Konsten att leda medarbetarsamtal. Sigtuna: Steinbergs utbildning. (127 s). ISBN 9789188822505.
Samtal som central kompetens i dagens och morgondagens ledarskap
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt kommunikativa ledarskap och sin kompetens att leda samtal.
Inom kursen studeras teorier och metoder med inriktning mot ledarskap, kommunikation och samtal. Reflektion kring och medvetenhet om egna och andras reaktioner och förhållningssätt som påverkar det professionella samtalet är ett viktigt inslag i kursen. Grupprocesser behandlas också i kursen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).