- Christensen, Lars, Engdahl, Nina, Grääs, Haglund, Lars (2016). Marknadsundersökning: En handbok. Studentlitteratur
- Kotler, Philip, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris, Nigel Piercy (2019). Principles of Marketing. European Edition, 8th ed, Pearson.
- Söderlund, Magnus (2005). Mätningar och mått. Stockholm: Liber.
Utöver ovanstående litteratur kan artiklar och/eller kompendier tillkomma.
Marknadsanalys
Om kursen
Kursen syftar till att studenten utvecklar en förståelse för, och färdighet att, tillämpa grundläggande marknadsförings- metoder och -teorier genom olika medieproduktioner och medieteknologier.
Kursinnehåll
- Grundläggande teorier kring marknadsföring och konsumentbeteende
- Marknadsföring utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner
- Metoder för marknadsundersökningar
- Metodik för kreativa processer och prototyputveckling
- Målgruppssegmentering och användarurval
- Enklare statistiska analysmetoder
- Marknadskommunikation och målgruppsanpassning genom grafisk design, visualisering, och flerkanalspublicering
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkänd kurs:
- Medieproduktion 15 hp
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).