Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nyaidéer. Lund: Studentlitteratur (50 s)
Bolander, Eva (2009). Risk och bejakande Sexualitet och genus i sexualupplysning ochsexualundervisning i TV. Linköping Studies in Pedagogic Practices No. 9 Linköping Studies in Behavioural Science No.141. Tillgänglig via internet.
Granklint Enochson, Pernilla. & Redfors, Andreas. (2011) Fem elevers föreställningar om organsystem – vad händer i kroppen när vi dricker vatten? "Five students’ ideas about organ systems – what happens in the body when we drink water? " NorDiNa, Vol.7:No.2, 160-178. (18 s)
Henriksson, Olle och Rasmusson, Margareta (2018). Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur. (ca 300 s)
Tikkanen, Ronny Heikki; Abelsson, Jonna och Forsberg, Margareta (2011). Kunskap, attityder och sexuella handlingar bland unga. Skriftserien 2011:1. Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete. Tillgänglig via internet. (200 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Biologi för ämneslärare: Människan och hälsa
Om kursen
Kursen tar upp människokroppen, från celler, vävnader och organ till organsystemnivå. Vidare är hälsofrågor och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan viktigt. Människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om människokroppen och hälsa behandlas.
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom ämnesområdet människokroppen och hälsa. Vidare ska studenten utveckla relevant ämnesdidaktisk kompetens för undervisning i grundskolans åk 7-9 inom områdena människokroppen och hälsa.
Ämnesinnehållet i kursen behandlar människokroppen anatomi och fysiologi från celler, vävnader, organ till organsystemnivå. Vidare behandlas hälsofrågor ur ett naturvetenskapligt perspektiv och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan. Normer rörande människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om människokroppen och hälsa behandlas.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 1, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).