Tillfällesinformation

Utlokaliserad fristående kurs, grundnivå

7,5 hp

Vårtermin 2026

Malmö | dagtid | 25% - Anmälan öppnas inom kort

 

Hösttermin 2025

Vellinge | dagtid | 25% 

1 september 2025 - 5 maj 2026

Anmäl dig via antagning.se

 

Helsingborg | dagtid | 25%

1 september 2025 - 16 januari 2026

Anmäl dig via antagning.se

 

Malmö | dagtid | 25%

1 september 2025 - 16 januari 2026

Anmäl dig via antagning.se

 

Anmälan

För anmälan och mer info vänligen kontakta vfu samordnare i din kommun.

Om kursen

I kursen får du möjlighet att utveckla din förmåga att handleda lärarstudenter och bedöma deras yrkeskunnande. Tillsammans med övriga kursdeltagare diskuterar du handledarens olika roller och hur olika samtalsmetoder och handledningsstrategier kan användas och problematiseras. I kursen behandlas hur olika nivåer av yrkeskompetens kan identifieras och bedömas och du ges möjlighet att utveckla din förmåga att kommunicera både formativ och summativ bedömning.

Kursinnehåll

I kursen problematiseras och diskuteras handledarens roll, olika samtalsmetoder och handledningsstrategier samt dess konsekvenser. För att synliggöra relationen mellan teoretiskt och praktiskt yrkeskunnande analyseras undervisningssituationer med hjälp av didaktisk analys. I kursen behandlas vad som kännetecknar lärarkvalitet och yrkeskunnande. Kursdeltagarna ges möjlighet att diskutera formativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen.

 

Behörighetskrav

Yrkesexamen för undervisningssektorn.

Kurslitteratur

Gerrevall, Per (red) (2017). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur (s. 31-40, 77-90, 107-136, 192-230) (98 s)

Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. (3. uppdaterade uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 4-6, 9-13 ( 275 s)

Plantin Ewe, Linda & Tullgren, Charlotte (2025). VFU i lärarutbildning : för handledare i förskola, skola och yrkesutbildning. Malmö: Liber (140 s)

Øiestad, Guro (2005). Feedback. Malmö: Liber. (140 s)

Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Malmö Dagtid 25%

Vellinge Dagtid 25%