Azorín, Cecilia & Ainscow, Mel (2020). Guiding schools on their journey towards inclusion, International Journal of Inclusive Education, 24:1, 58-76. (18 s.)
Biesta, Gert (2022). World-Centred Education - A view for the present. Routledge. (100 s.)
Cain, Kate (2022). Children's reading comprehension difficulties. I: Margaret J. Snowling, Charles Hulme & Kate Nation (red.). The Science of Reading: A Handbook (298-322). Wiley-Blackwell (24 s.)
Cooc, North & Kiru, Elisheba W. (2018). Disproportionality in Special Education: A Synthesis of International Research and Trends. The Journal of Special Education, 52(3), 163– 173. (11 s.).
Hausstätter, Rune (2004). An alternative framework for conceptualizing and analysing special education research. European Journal of Special Needs Education, 19(3), 367-374. (8 s.)
Karlsudd, Peter (2022). När inkluderingen devalveras och inkludering blir dilemman. Pedagogisk forskning i Sverige, 27(2), 153-160. (7 s.).
Mazzocco, Michele (2007). Defining and differentiating mathematical learning disabilities and difficulties. I Daniel Berch & Michele Mazzocco (red.), Why is math so hard for some children? Brookes. (20 s.)
Mitchell, David (2015). Inkludering i skolan: undervisningsstrategier som fungerar. Natur och Kultur. (Valda delar väljs av studenten 100 s.).
Nilholm, Claes (2022). Oklar kritik av dilemmaperspektivet utan empiriska belägg. Pedagogisk forskning i Sverige, 27(2), 153-160. (7 s.)
Richards, Penny & Burch, Susan (2018). Document, ethics, and the disability historian. I Michael Rembis, Catherine Kudlick, Jeane Kudlick & Kim Nielsen (red.), The Oxford Handbook of Disability History (161-176). Oxford University Press. (15 s.)
Satter, Allyson, Meisenheimer, Jessica & Sailor, Wayne (2019). Equity and inclusivity in education. I: Matthew J Schuelka, Christopher Johnstone, Gary Thomas & Alfredo Artiles (red.), The Sage Handbook of Inclusion and Diversity in Education (133-145). SAGE Publications Ltd. (12 s.)
Shelton, Alexandra & Wexler, Jade (2022). The Development of Reading Comprehension in Adolescents with Literacy Difficulties. I: Handbook of Special Education Research, Volume I (272-284). Routledge. (12 s.)
Skrtic, Thomas (1986). The Crisis in Special Education Knowledge: A Perspective on Perspective. Focus on Exceptional children, 18(7), 1–16. (16 s.)
Valentine, Gill, Butler, Ruth & Skelton, Tracy (2014). The ethical and methodological complexities of doing research with ‘vulnerable’ young people. I: Melanie Nind, Jonathan Rix & Katy Simmons (red.), Ethics and Research in Inclusive Education: Values Into Practice, (76-82). Routledge. (7 s.)
Öhman, Anna (red.) (2022). Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik. Studentlitteratur. (Valda delar väljs av studenten 100 s.)
Ytterligare 700 sidor tillkommer i samråd med kursledare utifrån det fördjupningsområde studenten väljer.
Specialpedagogik: Specialpedagogiska dilemman i matematik samt språk-, läs-, och skrivutveckling
Om kursen
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper och förståelse för specialpedagogiska perspektiv och dilemman i relation till inkluderande undervisning i matematik samt språk-, läs-, och skrivutveckling.
I kursen behandlas och problematiseras huvudområdet specialpedagogik och de två fördjupningsområdena matematik samt språk-, läs-, och skrivutveckling:
- specialpedagogiska och inkluderande perspektiv och dilemman
- aktuell forskning, teorier och centrala begrepp
- aspekter av normer och likvärdighet i relation till elevers deltagande i undervisning
- inkluderande lärmiljöers utformning i relation till förebyggande och tidiga insatser
- bedömningar med hänsyn till etiska aspekter i studier där barn och elever deltar.
Kursen är upplagd i tematiska moduler:
Modul 1 Forskning, teorier och perspektiv inbegriper lärandemål 1-2.
Modul 2 Specialpedagogiska dilemman kopplade till lärmiljöers utformning inbegriper lärandemål 3-4.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
samt
Godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp
eller
Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.
eller
Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).