Om kursen

Kursinnehåll

Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper och förståelse för specialpedagogiska perspektiv och dilemman i relation till inkluderande undervisning i matematik samt språk-, läs-, och skrivutveckling.

I kursen behandlas och problematiseras huvudområdet specialpedagogik och de två fördjupningsområdena matematik samt språk-, läs-, och skrivutveckling:

- specialpedagogiska och inkluderande perspektiv och dilemman 
- aktuell forskning, teorier och centrala begrepp 
- aspekter av normer och likvärdighet i relation till elevers deltagande i undervisning 
- inkluderande lärmiljöers utformning i relation till förebyggande och tidiga insatser 
- bedömningar med hänsyn till etiska aspekter i studier där barn och elever deltar. 

Kursen är upplagd i tematiska moduler:

Modul 1 Forskning, teorier och perspektiv inbegriper lärandemål 1-2.

Modul 2 Specialpedagogiska dilemman kopplade till lärmiljöers utformning inbegriper lärandemål 3-4.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp

Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp

Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp

samt

Godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp

eller

Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.

eller

Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik

Urval

100% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt