Om utbildningen

Programmet vänder sig till dig som vill skapa morgondagens produkter och bidra till en hållbar konsumtion. Under utbildningen får du praktisk och teoretisk kunskap om hur du utvecklar produkter för många olika ändamål och hanterar processer inom design med hållbar utveckling i fokus.

Behovet av god och hållbar design ökar. För att möta kommande samhällsutmaningar ställs allt högre krav på väl utformade produktlösningar. En designer förväntas ha kompetens inom en rad olika områden, så som hållbar utveckling, formförståelse, aktuell forskning och designprocesser – utbildningen är därför tvärvetenskaplig. Du förbereds både för arbetslivet som designer och för vidare masterstudier inom designområdet.

Programmet passar dig som har ett intresse för form och design och vill utveckla ditt skapande genom att arbeta med olika designprocesser. Från behov och idé, till konceptualisering, formgivning, materialvalsprocess och tillverkning. Det är en fördel om du tidigare har arbetat med eller studerat design, CAD-program och/eller Adobe Creative Suite.

Genom teoretiskt och praktiskt arbete lär du dig om designerns arbetsmetoder och verktyg. Bland annat studerar du:

  • Skissteknik för hand i två och tre dimensioner
  • Experimentell formlära kopplat till verkstadsteknik och prototyparbete
  • Digitala metoder för gestaltning och visuell kommunikation
  • Designstrategier
  • Materialkunskap och produktionstekniker
  • Hållbar utveckling i relation till produktdesign
  • Design för samhällsutmaningar
  • Orientering inom designforskning och dess relation till produktdesign
  • Designhistoria kopplad till designerns yrkesroll

Utbildningen innehåller också mindre inslag från andra områden inom design såsom tjänstedesign, grafisk design och interaktionsdesign.

Programmet ges varje hösttermin. Under utbildningen kombineras seminarier, föreläsningar och workshops med praktiskt arbete i vår verkstad. Du får även gå på studiebesök och lyssna på gästföreläsningar av verksamma designers och forskare. Malmö universitets forskning inom design har en nära koppling till programmet.

Undervisningen är ofta projektbaserad och utförs i projektgrupper för att spegla en verksam designers arbetssätt. Många av studentprojekten ställs ut för allmänheten. Du ges möjlighet att arbeta i projekt som anknyter till organisationer, företag och forskningsprojekt för att ge dig en inblick i arbetslivet. Under programmets senare del finns det möjlighet till praktik och utlandsstudier. Utbildningen avslutas med en termins examensarbete inom design, där du utformar ett projekt inom ett område som intresserar dig.

I vissa moment förväntas du jobba med geometri och enklare matematiska beräkningar. Du ska även kunna tillgodogöra dig undervisning och facklitteratur på engelska genom hela utbildningen.

 

Programmets femte termin är valbar och ger dig möjligheten att välja mellan att läsa fristående kurser, göra praktik eller studera utomlands på något av universitetets över 200 partneruniversitet. Under fjärde terminen erbjuds individuella utvecklingssamtal som stöd inför de kommande terminerna med många valmöjligheter och eget utformande av den resterande tiden på utbildningen. Ni diskuterar även dina tankar om framtiden efter examen. Du har också tillgång till karriärvägledning via universitetet. 

Utbildningen ger dig en kandidatexamen inom produktdesign. Efter examen kan du välja att ge dig in i arbetslivet eller fortsätta vidarestudier på en masterutbildning i Sverige eller utomlands. Efter avslutad master finns även doktorandutbildningar för dig som är intresserad av att forska inom design.

Tidigare studenter arbetar idag bland annat på företagen Green Furniture, Tretorn, Tetra Pak, Royal Copenhagen, Hanoi Design Center i Vietnam, Accus och Eightmood – samt forskningsprojekt på Göteborgs universitet. Företag startat av tidigare studenter är bland annat M.U.S.

 

Behörighet och arbetsprov

Här hittar du behörighetskrav till utbildningen. Du kan öka dina chanser att bli antagen genom att lämna in arbetsprov.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6

Urval

Betyg 35%, högskoleprov 35%, särskilt prov 30%. Antagningen till 30 % av utbildningsplatserna sker utifrån ett alternativt urval som baserar sig på rangordning av inlämnade arbetsprov.

Arbetsprov

Så ansöker du:

  • Anmäl dig till utbildningen via antagning.se senast 15 april 
  • Fyll i ansökningsformuläret nedan. Formuläret ska innehålla en länk till ditt uppladdade arbetsprov och vara oss tillhanda senast 3 maj. Ladda upp ditt arbetsprov som en pdf-fil i valfri molntjänst, till exempel Google Drive eller Dropbox. Länka sedan till filen i formuläret nedan. Tänk på att länken måste vara öppen och tillgänglig utan inloggning. Om du inte har tillgång till någon molntjänst eller behöver hjälp med att ladda upp din fil, vänligen kontakta k3student@mau.se.
  • Döp filen enligt ”efternamn_förnamn.pdf”. Fil utan ditt namn kan inte sorteras och kopplas till rätt sökande. För sent inkommit eller ofullständigt arbetsprov granskas ej. Vi granskar endast en fil per sökande.
  • Om du hellre vill lämna ditt arbetsprov fysiskt kan du göra det i Studentdesken på våning 2 i Niagara. Om du väljer att lämna in arbetsprovet fysiskt ska du skriva ut och fylla i blanketten HÄR och lämna in den tillsammans med arbetsprovet.

Adress: Nordenskiöldsgatan 1 
Öppettider: tisdagar och torsdagar klockan 10.00–14.00.
Postadress: Malmö universitet, K3 Administration, 205 06 Malmö. 

Du hittar instruktioner för uppgiften och hur du skickar in den nedan.

Instruktioner för arbetsprovet

Idag står världen inför stora utmaningar och där har vi som produktdesigners ett stort ansvar men även stora möjligheter att påverka utvecklingen i rätt riktning. Produktdesign-programmet vid Malmö universitet är en bred utbildning med en tydlig profil mot användarcentrerad design, hållbar utveckling och materialitet.

Arbetsprovsansökan består av två uppgifter, se nedan. Denna skickas antingen in i fysisk form till universitetet, eller digitalt genom formuläret nedan.

Arbetsprovet får vara högst 3 st A3:or i antingen stående eller liggande format (samma för fysiskt som digitalt).

Om du laddar upp ditt arbetsprov digitalt så ska det vara i PDF-format på max 15 MB. Var noga med att inkludera ditt hela namn och e-postadress i arbetsprovet. Komprimera din fil för att göra det lättare att ladda upp. 

Arbetsproverna kommer att rangordnas och resultat om rangordning meddelas när antagningsbesked skickas ut.

Uppgift: ”Rörelse”

Skapa en fysisk produkt som underlättar rörelse i din vardag till exempel få in mer rörelse i ett stillasittande liv, det står dig fritt att tolka ordet rörelse. Beskriv så mycket du kan visuellt, högst 50 ord får användas. Max två A3-sidor, stående format som monteras på styv vit kartong. Skriv namn, adress och personnummer på baksidan (se separat beskrivning, A3 format).

  1. Beskriv kortfattat rörelsen och sammanhanget produkten är tänkt för.
  2. Redovisa med 4–5 idéskisser hur du kom fram till produktens utformning.
  3. Skapa en visualisering av slutprodukten (gärna i en digital visualisering tex Photoshop, Illustrator, 3D-CAD men handskisser går även bra) där det tydligt framgår hur den fungerar samt hur stor den är. Redogör även för dina tankar kring material och hur produkten förhåller sig till miljö/hållbar utveckling.

Uppgift 2: ”Gestaltning”

1–3 skisser av ett stilleben eller annat valfritt motiv som visar din förmåga att skissa, rita för hand i valfri teknik. Monteras eller skannas in på max en A3 sida så att motivet kan ses tydligt.

Bedömning

Följande kriterier ligger till grund för bedömning av hela ansökan:

  • Den sökande visar förmåga att lösa ett givet problem och hålla sig inom ramarna för en given uppgift.

Följande kriterier ligger till grund för meritbedömningen i uppgift 1: 

  • Den sökande kommunicerar tydligt i bild och text vad hen vill förmedla.
  • Den sökande redovisar processen, dvs hur hen kommit fram till resultat genom skisser och/eller skissmodeller.
  • Den sökande visar förmåga att skapa en kreativ och nytänkande lösning som är en förbättring av existerande lösningar.

Följande kriterier ligger till grund för meritbedömningen i uppgift 2:

  • Den sökande visar gestaltningsförmåga och iakttagelseförmåga, dvs förmåga att avbilda ett fysiskt objekt, dess riktningar och proportioner genom en handskiss av valfritt motiv. 

Malmö universitet är ansvarig för all behandling av personuppgifter inom lärosätets verksamhet och följer dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation, GDPR). För mer information om hur dina personuppgifter hanteras, besök mau.se/personuppgifter

Bedömningsmatris och meritvärdering

Alternativt urval Produktdesign kandidatprogram 180 hp bedömningsmatris och meritvärdering.

Produktdesign bedömningsmatris och meritvärdering (PDF)

Enes vill forska genom design

När Enes Musa skulle välja utbildning ville han att det skulle leda till ett kreativt yrke, men exakt vad var han osäker på. Han sökte efter en bred utbildning som skulle kunna erbjuda honom ett flertal vägar att gå inom designyrket, vilket blev anledningen till att han tillslut valde...

Enes vill forska genom design

När Enes Musa skulle välja utbildning ville han att det skulle leda till ett kreativt yrke, men exakt vad var han osäker på. Han sökte efter en bred utbildning som skulle kunna erbjuda honom ett flertal vägar att gå inom designyrket, vilket blev anledningen till att han tillslut valde Produktdesignprogrammet på Malmö universitet. Det var under andra året, efter kursen Forskning inom design, som Enes hittade sin riktning. Att få forska genom att designa var en möjlighet han inte varit bekant med sedan innan, men fann väldigt lockande. Idag har han tagit kandidatexamen i Produktdesign och läser mastersprogrammet Design + Change vid Linnéuniversitetet i Växjö. I framtiden vill han doktorera i design med fokus på hållbarhet och förändring.

– Forskning genom design på Produktdesignprogrammet lärde mig att man kan använda designarbetet till något annat, alltså forska genom att designa. Detta var befriande för mig och jag kände; ”Wow, vad skönt att slippa designa prylar som folk ska vilja ha!". 

– Produktdesignprogrammet gav mig en väldigt bra grund att stå på inför mina mastersstudier. I vissa fall gav det mig till och med ett försprång. Utbildningen är väldigt tvärvetenskaplig med ett starkt fokus på hållbarhet från flera perspektiv. Det finns utrymme för en hel del tolkningsfrihet i hur man arbetar med projekt och uppgifter, förutsatt att man har ett gott resonemang kring designval man gjort.

Material baserat på tång och praktiska kunskaper i verkstan

– Under kursen Materialdriven design tog min kollega Emma Thyni och jag fram ett material baserat på tång som spolats upp på Malmös stränder. Resultatet blev väldigt uppskattat och vi blev inbjudna till att ställa ut vårt material och koncept på Møn i Danmark, som är ett så kallat Unesco Biosfärområde. Årligen anordnas det temadagar och året vi bjöds in var temat ålgräs, vilket var det jag och Emma jobbade med. Där ställde vi ut vårt material och lyssnade på föreläsningar om ålgräs och materialprojekt, samt nätverkade med människor som var engagerade i Møn och ålgräs.

Från Produktdesignprogrammet har Enes tagit med sig mycket som är nyttigt för sin mastersutbildning.

– Jag har tagit med mig praktiska kunskaper från verkstaden, projekt som jag kan bygga vidare på, lärare jag kan kontakta och be om råd och böcker som fortfarande är relevanta.

Enes tips till nya studenter på Produktdesign

– Jag vill dela in mitt tips i två delar. Vet du exakt vad för slags designarbete du vill jobba med? Om ja, lägg dem tankarna på hyllan ett tag och få en bred bild av vad designarbete kan användas till. Om nej, slappna av. Du kommer få erfarenhet av massor av olika möjligheter du kan arbeta med inom design. Glöm inte att njuta av dessa tre år för det är över innan du vet om det.

”En designer måste vara där i både hjärta och hjärna”

Det är mer än bara teknisk kompetens som gör en bra designer. Jens Isaksson, som studerar andra året på programmet, menar att utbildningen passar de som vill ta steget och arbeta kreativt och reflektera kring sitt skapande. Jens Isaksson spenderade barndomen i lera. Båda föräldrarna är keramiker,...

”En designer måste vara där i både hjärta och hjärna”

Det är mer än bara teknisk kompetens som gör en bra designer. Jens Isaksson, som studerar andra året på programmet, menar att utbildningen passar de som vill ta steget och arbeta kreativt och reflektera kring sitt skapande. Jens Isaksson spenderade barndomen i lera. Båda föräldrarna är keramiker, och själv har han en bakgrund inom både hantverk och snickeri. För honom känns utbildningen i produktdesign som ett naturligt steg för någon som alltid arbetat med händerna.

– Från början visste jag inte om jag ville göra möbler, bygga dekor eller designa telefoner, men produktdesign kändes som en väg in. Idag vet jag att jag vill bygga saker, saker som folk har hemma och tycker om att titta på, hålla i och vara tillsammans med. Jag vill tillverka artefakter som folk får en relation till. Det kanske handlar lite om att bli odödlig.

”Det blir på riktigt”

Under första året på utbildningen får du som student inblick i olika metoder och verktyg för att kunna arbeta med produktdesign. Efter bara två terminer fick Jens ta emot ett designstipendium på tio tusen kronor för sin modell av en stol. Stipendiet delas ut i tuff konkurrens med yrkesverksamma formgivare.

– Något av det jag tycker är roligast med utbildningen är att vi får arbeta med modeller. Vi får ofta chansen att ställa ut och visa upp vad vi producerat. Det blir på riktigt, man anstränger sig ett extra snäpp, berättar Jens.  

– Vi har tillgång till en fantastisk verkstad på universitetet, med maskiner och personal som alltid är på plats. Vi betalar lite för material, sen är det fri gas där inne. Det är kul, produktdesign handlar inte om att göra den finaste modellen jättesnabbt, det handlar om att arbeta med materialet och få en känsla för form och textur.

– Jag tror det är viktigt, fortsätter han. Det handlar inte om att sitta på ett tomt, glassigt kontor och rita upp modeller på datorn. Du tappar något då, det behövs lite svett och sågspån i näsan.

”Du uppmuntras att göra något av dina idéer”

Under utbildningens sista år finns det möjlighet att välja fristående kurser eller göra praktik, efter det är det dags att skriva examensarbete. Jens vet redan vad han vill göra efter examen: skapa.

– När man ser kreativa jobb, till exempel inom konst eller design, så ser man ofta bara slutresultatet. Nu har jag lärt mig om processen bakom slutprodukten. Under utbildningen uppmuntras du hela tiden att göra något av dina idéer, och det är så det ska vara. Sen är det upp till dig själv vad du gör av det.

Jens har också tips till de som är intresserade av att plugga produktdesign:

– Gör allting på riktigt! Gör uppgifterna, och gör vad du ska, men få in din känsla i det också. Jag tror en designer måste vara där i både hjärta och hjärna. Försök att ta varje chans och gör det på riktigt!

Kontakt