Förskollärarutbildning: Förskollärarutbildning
Två studenter berättar om förskollärarutbildningen
Om utbildningen
Som förskollärare har du ett kreativt och viktigt arbete med att stödja de allra yngsta i deras utveckling och sociala relationer. Vill du vara med och lägga grunden till barns livslånga lärande är förskollärarutbildningen rätt för dig.
I förskollärarutbildningen läser du kurser inom pedagogik och didaktik. För att förbereda dig för arbete med yngre barn i förskola läser du också kurser kring historia, sociologi och estetik.
Inom utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng studerar du kurser i förskolans värdegrund, specialpedagogik, omsorgsetik och vetenskapsteori.
Utbildningen ger dig teoretisk fördjupning inom centrala områden och praktisk tillämpning genom verksamhetsförlagda kurser. Under sammanlagt 20 veckor utvecklar du dina kunskaper genom verksamhetsförlagd utbildning/praktik på en förskola om 30 högskolepoäng.
Efter utbildningen har du gedigen kunskap om hur du leder pedagogisk verksamhet i förskola utifrån varje barns förutsättningar och de gemensamma verksamhetsmålen.
Fördjupning i förskolepedagogik
Du studerar fördjupningsämnet förskolepedagogik om 120 högskolepoäng. I det ingår studier i förskolans organisation och verksamhet, profession och ledarskap.
Du studerar förskoledidaktik med särskilt fokus på estetiska uttrycksformer, språkutveckling, matematik och naturvetenskapliga ämnen. Fördjupningsämnets kurser bygger på samhällsrelaterade värden och teorier som rör barndom och barns livsvillkor.
På Malmö universitet finns det tre versioner av förskollärarutbildning: Förskollärarutbildning, Förskollärarutbildning med musikprofil samt Flexibel variant.
Under utbildningens senare del får du möjlighet att fördjupa dig inom ett område genom att skriva ett examensarbete på grundnivå.
Efter utbildningen har du gedigen kunskap om hur du lägger upp pedagogisk verksamhet och leder förskolearbetet.
Kurser inom programmet
Höst 2025 - Termin 1
- Barndom och lärande: Pedagogik i förskola (FO251A), 9 hp
- Barndom och lärande: Barns mångsidiga utveckling (FO252A), 9 hp
- Omsorg, sociala relationer och ledarskap (UV206A), 12 hp
Vår 2026 - Termin 2
- Barndom och lärande: Förskolans, skolans och barndomens framväxt (FO253A), 9 hp
- Barndom och lärande: Estetiska uttrycksformer och didaktik (FO254A), 15 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning I (VU221A), 6 hp
Höst 2026 - Termin 3
- Barndom och lärande: Literacy och didaktik (FO255A), 15 hp
- Barndom och lärande: Matematik och didaktik (FO256A), 15 hp
Vår 2027 - Termin 4
- Verksamhetsförlagd utbildning II (VU222A), 6 hp
- Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (FO257A), 12 hp
- Specialpedagogik i förskola (UV207A), 12 hp
Höst 2027 - Termin 5
- Verksamhetsförlagd utbildning III (VU723A), 12 hp
- Barndom och lärande: Perspektiv på barndom (FO259A), 9 hp
- Läroplansteori, värdegrund och samhälle (UV210A), 12 hp
Vår 2028 - Termin 6
- Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete (FO751A), 15 hp
- Vetenskapsteori och forskningsmetodik (UV209A), 12 hp
Höst 2028 - Termin 7
- Barndom och lärande: Examensarbete (LL205A), 15 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning IV (VU724A), 6 hp
- Barndom och lärande: Perspektiv på förskolläraryrket (FO703A), 9 hp
Utbildningsplan och kurser
I utbildningsplanen kan du bland annat se de kurser som ges under programmets olika terminer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
"Man känner sig alltid välkommen"
Högskolestudier var inte en självklarhet för Kasra Messri: – Jag upptäckte mitt intresse för att jobba med barn när jag jobbade som elevassistent inom skolan. Jag bestämde mig för att ta steget och utbilda mig. Det är jag glad för – det är en väldigt rolig och givande utbildning.
"Man känner sig alltid välkommen"
Högskolestudier var inte en självklarhet för Kasra Messri: – Jag upptäckte mitt intresse för att jobba med barn när jag jobbade som elevassistent inom skolan. Jag bestämde mig för att ta steget och utbilda mig. Det är jag glad för – det är en väldigt rolig och givande utbildning.
"Jag var lite nervös inför att gå tillbaka till att studera. Men Malmö universitet erbjuder mycket hjälp. Det finns studiegrupper, workshops och skrivhjälp. Handledarna på universitetet är väldigt hjälpsamma, jag kan mejla dem när jag vill. Det akademiska skrivandet var lite skrämmande i början, men ju mer jag kom in i det desto lättare blev det. Nu har jag hittat ett studiesätt som fungerar för mig och jag känner mig mer bekväm.
Upplägget på förskollärarutbildningen är bra, det går i lagom takt men jag hinner ändå med väldigt mycket. Vi har många stora namn som kommer och föreläser och flera av våra lärare är själva författare. Det är lite lyx – att författaren till kursboken är föreläsaren.
Praktiken börjar tidigt, det är jättebra. Vi har en praktikperiod varje termin, totalt sex månaders praktik. Just nu är jag ute på min tredje praktikperiod, jag är färdig förskollärare i januari 2025.
Det ska bli spännande att komma ut i arbetslivet, man är väldigt attraktiv eftersom det är brist på förskollärare. Det är verkligen skönt att veta att vi har ett jobb när vi kommer ut. Så är det inte i alla utbildningar. Och jag kommer att landa på en rätt bra startlön, visst klarar du dig på studielånet, men det ska bli skönt att slippa det efter 3,5 år.
Det behövs fler manliga förskollärare, vi behöver visa att det inte är något fel på att jobba i ett kvinnodominerat yrke. Jag tycker att det är roligt, det är en härlig miljö. Som man i förskolan uppskattas du mycket både av barn och personal.
Det är många barn som aldrig sett en ung man arbeta inom förskolan. Man känner sig alltid välkommen, det är inte i alla jobb som folk ropar ens namn och kramar en när man kommer till jobbet, det skulle vara rockstjärna i så fall.
Flera dagar har jag haft en dålig dag på väg till jobbet, men sen går jag hem mycket gladare. Barnen hjälper mig, de gör mig glad och jag känner mig uppskattad.
När jag är klar ska jag jobba ett tag som förskollärare och bli trygg i min roll, sen finns många möjligheter. Du kan utvecklas mycket som person. Jag har ett intresse för specialpedagogik som är ett jätteintressant ämne. Det finns också möjlighet att bli förste förskollärare efter ett antal år, det verkar spännande. Att stötta andra förskollärare och jobba inom ledning.
Jag tycker det är jättekul att om jag senare kommer på att jag vill göra något annat, så kan jag göra det utan att lämna yrket. Det finns alltid alternativ, du kan verkligen bygga din karriär."
"Nu vill jag bara ut och börja jobba"
Felicia Nordstrandh är född och uppvuxen i Trelleborg. Hon går sista året på Förskollärarutbildningen vid Malmö universitet. Efter att hon tagit sin examen vill Felicia helst jobba i sin hemstad.
"Nu vill jag bara ut och börja jobba"
Felicia Nordstrandh är född och uppvuxen i Trelleborg. Hon går sista året på Förskollärarutbildningen vid Malmö universitet. Efter att hon tagit sin examen vill Felicia helst jobba i sin hemstad.
– Just nu är det lätt att få jobb som förskollärare. I min kommun ligger det kanske inte så många jobb ute just nu, men om du tittar exempelvis i Malmö så finns det massvis. Och om du behöver flytta så är det lätt att hitta jobb eftersom det behövs förskollärare överallt.
Vikariebanken fick in henne på förskollärarspåret
I gymnasiet läste Felicia vårdprogrammet. Det var under hennes sista termin, när hon funderade på vad hon ville jobba med, som undersköterska inte riktigt kändes rätt för henne. Då testade hon på att jobba på en förskola, ett jobb hon fick via vikariebanken i Trelleborg.
– Direkt så kände jag att jag trivdes suveränt bra. Det var nog det där med att få vara med och utveckla barnens kunskap.
– Jag valde att söka till Förskollärarutbildningen vid Malmö universitet eftersom det ligger nära. Jag ville fortsätta att bo hemma för att slippa studielån, och det tar mig bara 45 minuter att komma till campus. Jag har också en vän som gått utbildningen och som pratade väldigt gott om Malmö universitet.
Viljan att vara med och påverka
När hon inte studerar håller Felicia på med politik. Hon är lokalpolitiskt aktiv och sitter även som förtroendevald i Trelleborgs församling. Viljan att vara med och påverka driver Felicia, både som blivande pedagog och inom politiken.
– Politiskt brinner jag för att alla ska ha det bra i skolan oavsett vilka förutsättningar man har. För mig är det också viktigt att alla ska ha bra villkor på sina arbetsplatser.
Hon har alltid älskat barn, även om det kanske inte är en förutsättning för att bli en bra förskollärare, menar Felicia. Allra mest gillar hon att jobba med barn i åldrarna 3 till 5. De går att ha en dialog med och utmana på ett sätt som inte alltid är möjligt med mindre barn.
– Det jag gillar med förskolan är att det händer nya saker varje dag.
En viktig del
Den så kallade verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, är en stor och viktig del av Förskollärarutbildningen.
– Redan termin ett får du komma ut till en förskola för en introduktionsvecka och träffa din handledare, en person som sen hjälper dig genom hela utbildningen. Vi har varit ute på VFU fyra veckor per termin, förutom i termin tre. Det är när jag fått testa i praktik det vi lärt oss teoretiskt som jag känt att jag utvecklats mest.
Felicia har hitta många nya vänner under sin studietid. Gemenskapen i klassen beskriver hon som hjälpsam och utan konkurrens.
Ett bra tips för den som funderar på att läsa till förskollärare, menar Felicia, är att gå med i en vikariebank. Då kan man prova på att jobba på förskola innan man börjar utbildningen.
– Det kan vara skönt att ha testat på innan. Jag vet att jag valt rätt. Nu när jag bara har en termin kvar vill jag bara ut och börja jobba.