Ett nytt samarbetsprojekt med elva forskare i Norden fortsätter utforska rörelse i förskolan. Projektet ska leda till en kurs för lärarstudenter.

Projektet är en förlängning på ett tidigare som har fokuserat på förskolans läroplaner och vilka fokus det finns på rörelse i de olika nordiska länderna. Elva forskare i ett nätverk har fått medel från Nordplus för att fortsätta arbetet.

– Vi märker att så fort vi börjar prata om förskola har vi skillnader även om vi tycker att vi är lika i de nordiska länderna, det är spännande och man lär sig något hela tiden. Nu är målet att se hur studenter på förskollärarutbildningarna förbereds på rörelse i de nordiska länder, säger Jan-Eric Ekberg, lektor vid Institutionen för idrottsvetenskap och en av forskarna i nätverket.

Forskargruppen har som mål att det nya projektet, som drar igång i september, ska leda till en nordisk kurs för förskollärarstudenter.

– Det sker mycket forskning internationellt, även i Norge, Danmark och Finland. I Sverige är det magert så det är intressant att bygga upp en forskningsbas och samverkan. Vårt mål är att kunna bidra till fältet från en makro- till mikronivå.

Det är en viktig aspekt att uppmärksamma detta på alla nivåer, både inom universitet men också utanför, i olika förskolor och kommuner.

Text: Marc Malmqvist

Forskningsprojektet MovECE, movement in early childhood education, består av ett nordiskt nätverk på elva forskare. Anslaget är ettårigt och kan förlängas. Jan-Eric Ekberg från Malmö universitet är projektledare och tillsammans med en kollega från Högskolan i Kristianstad representanter från Sverige.
Tanken är att projektet ska leda till en studiegrupp på mellan 20-30 studenter från de nordiska länderna inledningsvis.