Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Ann-Mari
Edström
Universitetslektor
ann-mari.edstrom@mau.se
040-665 86 69
orcid.org/0000-0001-7171-4164
Presentation
Min forskning fokuserar högskolepedagogik i en bildkonstnärlig kontext. Med en bakgrund som glaskonstnär (examen från Konstfack 1988) doktorerade jag i pedagogik vid Lunds universitet 2008 med avhandlingen Learning in Visual Art Practice. Mina forskningsintressen inkluderar konstnärliga arbets- och lärandeprocesser, kunskapsfilosofi, multimodalitet, gestaltande metod och metodologi. Jag är kontaktperson för och verksam inom forskningsmiljön Estetiska kunskapsformer (ESK) på insitutionen för Kultur, språk medier, Malmö universitet.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Knowledge contributions from different school subjects to cross-curricular didactics for Bildung and sustainability
Jesper Sjöström, Catarina Economou, Ann-Mari Edström, Jan-Eric Ekberg, Petra Svensson Källberg, Marie Larneby, Bodil Liljefors Persson, Ulrika Ryan, Per Schubert, Björn Wangen, David Örbring
-
2021 | Artikel i tidskrift
Förutsättningar för multimodalt meningsskapande i svenskämnets kursplaner på grundlärarutbildningen
Anna-Lena Godhe, Ann-Mari Edström
-
2020 | Artikel i tidskrift
Being in motion through an aesthetic working process
Ann-Mari Edström, Bjørn Wangen
-
2014 | Artikel i tidskrift
Exploring intentional instability as a quality of a learning environment
Ann-Mari Edström
-
2011 | Artikel i tidskrift
The function of art students' use of studio conversations in relation to their art work
Ann-Mari Edström, Lennart Svensson