Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Pedagogik
Forskningsämnet pedagogik handlar om studiet av pedagogiska processer i olika kulturella och mellanmänskliga sammanhang. Pedagogikens kunskapsobjekt är människans bildning och fostran genom utbildning, lärande och undervisning.
Pedagogik är ett brett forskningsfält som inbegriper utbildning, fostran och lärande och hur dessa relaterar till och formas av de institutionella, ekonomiska, politiska, kulturella och sociala sammanhang i vilka de ingår.
Pedagogikämnet vid Malmö universitet tar utgångspunkt i en samhällelig kontext som fokuserar fostrans-, undervisnings- och bildningsprocesser i såväl förskola, skola, högskola och vuxenutbildning som i icke-institutionaliserade kontexter. Kunskapsbildning och meningsskapande i vardagsliv och utbildning ses som relationella och sammanvävda processer.
Ämnet präglas såväl av praxisnärhet och professionsanknytning med utgångspunkt i mångfald och inkludering, som filosofiskt pedagogiska och barndomssociologiska perspektiv.
Fokusområden inom pedagogik
Barndom och utbildning
Forskningen fokuserar på en mångfald av frågor som berör barndom och utbildning. Forskarna är intresserade av barns livsvillkor, både idag, historiskt, i Sverige och globalt. De undersöker barns kultur och identitetsskapande, samt frågor som rör barns aktörskap och medverkan i relation till samhälleliga strukturer som begränsar eller möjliggör barns lärande och utveckling. Barns intressen och rättigheter – samt synen på barnen som aktiva och kompetenta – är centrala utgångspunkter i forskningen.
Forskarna intresserar sig också för hur olika aktörer och institutioner på olika sätt bidrar till att forma barns liv (inklusive föräldrar, lärare, förskollärare och fritidslärare - familjen, skolan och förskolan), och hur barn förhåller sig till detta formande, samt själva formar sina liv. Forskningen fokuserar också på pedagogiska och didaktiska frågor i relation till förskola, skola och fritidshem, samt bedriver samverkansforskning som är inriktad på didaktik och didaktisk modellering.
Kontaktperson
Hanna Sjögren, koordinator för forskargruppen Childhood and Education (ChED)
Estetiska kunskapsformer
Forskningsområdet estetiska kunskapsformer omfattar bild-, drama- och musikpedagogik. Forskningen fokuserar på lärande i estetiska kontexter både i nutida och historiska perspektiv, i Sverige och internationellt. Estetiska kunskaps- och uttrycksformer, arbets- och lärandeprocesser är centrala i forskningen. Forskning bedrivs såväl inom de tre ämnena som över ämnesgränserna och med en bredd av olika teoretiska perspektiv. Forskarna intresserar sig för bland annat Arts Based Research, gestaltande metod och metodologi, bedömning, digitala verktyg, teknologi, identitet- och subjektskapande, materialitet, styrning, demokrati och makt.
Kontaktperson
Forskningsområdet driver en seminarieserie om estetiska kunskapsformer, för aktuellt program kontakta Ann-Mari Edström.
Filosofiska studier i utbildning
Forskningen syftar till att studera och belysa centrala frågor, kontroverser och ämnen som rör utbildningsprocesser och relationer genom historiska och filosofiska perspektiv. Forskningen handlar om utbildningsidéernas historia, filosofi, vetenskapsfilosofi och pedagogik.
Kontaktperson
Morten Korsgaard, forskargruppen Philosophical Studies of Education (PSE)
Fenomenografi, variationsteori och inlärningsstudier
Forskargruppen samlar forskare från alla institutioner vid Fakulteten för lärande och samhälle. Gemensam nämnare är forskning om fenomenografi, variationsteori som teoretiska perspektiv på lärande och modellerna aktionsforskning, improvement science, lesson study och learning study som modeller för praktikutvecklande skolforskning. Forskningen är kollegial och bedrivs tillsammans med lärare, med ett starkt fokus på barns eller elevers perspektiv. Genom att studera lärandeprocesser genereras resultat som ligger till grund för nya undervisningsmodeller. Forskningen ligger i linje med vad som lyfts fram i betänkandet SOU 2018:19: “Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring“, där även exempel från forskargruppen lyfts fram.
Kontaktpersoner
Balli Lelinge & Christina Svensson, forskargruppen Phenomenography, Variation Theory and Learning Study (PeVALS)
Mångfald i utbildning och samhälle
Mångfald är ett centralt tema för forskningen. Mångfald studeras i relation till frågor om undervisning, lärande, språk/flerspråkighet, kommunikation, profession, etik, hälsa och samarbete. Resultaten av den forskning som bedrivs kan framförallt gynna blivande och yrkesverksamma speciallärare, specialpedagoger, elevhälsa och lärare på olika nivåer i utbildningssystemet.
Kontaktperson
Anna-Karin Svensson, forskargruppen Research on Diversity in Education and Society (ReDES)
Vuxenutbildning och högre utbildning
Forskarna studerar vuxenutbildning och vuxnas lärande i förhållande till tidigare lärande, tidigare erfarenheter och tidigare yrkeskunskaper. Syftet är att ge kunskap om spänningsfältet mellan vuxenstuderandes yrkeskunskaper och tidigare erfarenhetsbaserat lärande genom olika teoretiska och metodologiska ansatser. Gruppen undersöker hur det påverkar olika lärandeprocesser i olika sammanhang under utbildningen som i huvudsak bedrivs på distans, oavsett om studenterna har yrkesexamen eller doktorsexamen. Gruppen riktar också sitt intresse till studenter med icke-akademisk bakgrund.
Kontaktperson
Marie Jedemark, forskargruppen Research on Adult and Higher Education (RAHE)
Pedagogiskt ledarskap och utveckling i skolor och förskolor
Forskningen är flervetenskaplig och handlar om ledarskap i förskolor, skolor och gymnasieskolor i syfte att skapa förståelse för ledarskapets roll i framgångsrika förändringar av strukturer, kulturer, praktik och prestationer. Forskningen fokuserar på ledarskap för kollegial utveckling, för praktikutveckling, för mångkulturella skolkontexter samt ledarskap för lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. Den bygger på flera olika organisations- och ledarskapsteorier, liksom på utbildningshistoriska och utbildningsfilosofiska perspektiv.
Kontaktperson
Magnus Erlandsson, forskargruppen Research on Educational Leadership and Development in Schools and Preschools (ELD)
Högskolepedagogik
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande samt akademisk litteracitet.
Kontaktperson
Martin Stigmar, forskningsledare vid centrum för akademiskt lärarskap, AKL.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Annika Ahlberg - Universitetsadjunkt
annika.ahlberg@mau.se -
Personal
Helena Andersson - Universitetslektor
helena.andersson@mau.se -
JAPersonal
Joacim Andersson - Docent/Universitetslektor
joacim.andersson@mau.se -
Personal
Elsa Andersson - Doktorand
elsa.andersson@mau.se -
Personal
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se -
Personal
Dennis Augustsson - Universitetslektor
dennis.augustsson@mau.se -
TAPersonal
Thom Axelsson - Docent/Universitetslektor
thom.axelsson@mau.se -
Personal
Jutta Balldin - Universitetslektor
jutta.balldin@mau.se -
CBPersonal
Carina Berkhuizen - Universitetslektor
carina.berkhuizen@mau.se -
Personal
Jakob Billmayer - Universitetslektor
jakob.billmayer@mau.se -
Personal
Henrik Brandén - Doktorand
henrik.branden@mau.se -
Personal
Alexander Brauer - Doktorand
alexander.brauer@mau.se -
Personal
Christel Brost - Universitetsadjunkt, senior
christel.brost@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
Personal
Johan Dahlbeck - Docent/Universitetslektor
johan.dahlbeck@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
Personal
Laurence Delacour - Universitetslektor
laurence.delacour@mau.se -
Personal
Morgan Deumier - Doktorand
morgan.deumier@mau.se -
KDPersonal
Katherine Doerr - Universitetslektor, biträdande
katherine.doerr@mau.se -
Personal
Ann-Mari Edström - Universitetslektor
ann-mari.edstrom@mau.se -
Personal
Florencia Fernandez - Doktorand
florencia.fernandez@mau.se -
Personal
Elizabeth Ashley Fox-Jensen - Universitetsadjunkt
elizabeth.jensen@mau.se -
Personal
Petri Gudmundsson - Universitetslektor/Docent
petri.gudmundsson@mau.se -
Personal
Anne Harju - Docent/Universitetslektor
anne.harju@mau.se -
Personal
Annika Hellman - Universitetslektor, biträdande
annika.hellman@mau.se -
Personal
Hanna Hofverberg - Universitetslektor, biträdande
hanna.hofverberg@mau.se -
Personal
Ylva Holmberg - Universitetslektor
ylva.holmberg@mau.se -
Personal
Maria Howding - Doktorand/Universitetsadjunkt
maria.howding@mau.se -
Personal
Kristine Hultberg Ingridz, - Doktorand/Universitetsadjunkt
kristine.hultberg-ingridz@mau.se -
Personal
Anders Jakobsson - Professor
anders.jakobsson@mau.se -
Personal
Anna Jobér - Docent
anna.jober@mau.se -
Personal
Christina Johnsson - Universitetslektor
christina.johnsson@mau.se -
MKPersonal
Morten Korsgaard - Docent/Universitetslektor
morten.korsgaard@mau.se -
Personal
Martin Lantz Ekström - Doktorand
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
MLPersonal
Marie Leijon - Docent/Universitetslektor
marie.leijon@mau.se -
Personal
Balli Lelinge - Universitetslektor
balli.lelinge@mau.se -
Personal
Dorota Lembrer - Universitetslektor
dorota.lembrer@mau.se -
Personal
Peter Lilja - Universitetslektor/Prefekt
peter.lilja@mau.se -
Personal
Matilda Lindberg - Doktorand
matilda.lindberg@mau.se -
Personal
Christina Linderos - Doktorand
christina.linderos@mau.se -
TLPersonal
Therese Lindgren - Universitetslektor
therese.lindgren@mau.se -
Personal
Anders Lindh - Universitetslektor
anders.lindh@mau.se -
CLPersonal
Caroline Ljungberg - Universitetslektor
caroline.ljungberg@mau.se -
Personal
Ann-Louise Ljungblad - Docent/Universitetslektor
ann-louise.ljungblad@mau.se -
Personal
Vanja Lozic - Docent/Universitetslektor
vanja.lozic@mau.se -
Personal
Adrian Lundberg - Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se -
Personal
Osa Lundberg - Universitetslektor
osa.lundberg@mau.se -
Personal
Camilla Löf - Universitetslektor
camilla.lof@mau.se -
Personal
Chrysogonus Siddha Malilang - Universitetslektor
chrysogonus.siddha.malilang@mau.se -
Personal
Elisabet Malvebo
elisabet.malvebo@mau.se -
Personal
Annette Mars - Universitetslektor
annette.mars@mau.se -
Personal
Carolina Martinez - Docent/Universitetslektor
carolina.martinez@mau.se -
Personal
Tuija Muhonen - Professor
tuija.muhonen@mau.se -
Personal
Bengt J. Nilsson - Professor
bengt.nilsson.ts@mau.se -
Personal
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson - Doktorand/Universitetsadjunkt
emelie.m.nilsson@mau.se -
Personal
Christian Norefalk - Universitetslektor, biträdande
christian.norefalk@mau.se -
Personal
Linda Palla - Docent/Universitetslektor
linda.palla@mau.se -
Personal
Liselotte Paulsson - Universitetslektor/Övertandläkare/Docent
liselotte.paulsson@mau.se -
Personal
Jonas Qvarsebo - Docent/Universitetslektor
jonas.qvarsebo@mau.se -
Personal
David Rosenlund - Docent/Universitetslektor
david.rosenlund@mau.se -
JRPersonal
Jeremias Rosenqvist-Aulin - Timavlönad
jerry.rosenqvist@mau.se -
ARPersonal
Annika Rosén - Jurist
annika.rosen@mau.se -
Personal
Margareta Serder - Vicedekan/Universitetslektor
margareta.serder@mau.se -
Personal
Marie Sjöblom - Universitetslektor
marie.sjoblom@mau.se -
Personal
Hanna Sjögren - Docent/Universitetslektor, biträdande
hanna.sjogren@mau.se -
Personal
Madeleine Sjöman - Universitetslektor, biträdande
madeleine.sjoman@mau.se -
Personal
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt - Universitetslektor
magdalena.ohrfelt@mau.se -
PSPersonal
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se -
Personal
Catrin Stensson - Doktorand/Universitetsadjunkt
catrin.stensson@mau.se -
Personal
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se -
ASPersonal
Anna-Karin Svensson - Timlärare
anna-karin.svensson@mau.se -
Personal
Damon Tutunjian - Universitetslektor
damon.tutunjian@mau.se -
Personal
Ann-Christine Vallberg Roth - Professor
ann-christine.vallberg-roth@mau.se -
Personal
Michael Wallengren Lynch - Universitetslektor
michael.wallengren-lynch@mau.se -
Personal
Eva Wennås Brante - Docent/Universitetslektor
eva.wennas-brante@mau.se
-
2024 | Artikel i tidskrift
Faktaförespråkarnas tvärsäkerhet kan vara kunskapsskolans största fiende
Hanna Sjögren
-
2024 | Konferensbidrag
Instrumental, strategic and communicative action in preschool teacher educators constructions of the student
Emelie Nilsson
-
2024 | Konferensbidrag
Teachers’ didactic design imaginaries in the teaching of safe and responsible communication in school-age educare
Carolina Martinez, Erika Lundell, Åse Piltz
-
2024 | Konferensbidrag
Configurations of school-choosing parents in informational material from Swedish municipalities
Hanna Sjögren, Baki Cakici
-
2024 | Artikel, recension
Schleiermacher’s Outlines of the Art of Education: Friesen, N. & Kenklies, K. (Eds.). (2023). F.D.E. Schleiermacher’s Outlines of the Art of Education: A Translation & Discussion. Peter Lang. ISBN: 9781433193842
Morgan Deumier
-
2024 | Artikel i tidskrift
Culture on the move: Language and Literature as Vectors for Cultural Empowerment in Swedish Education
Ylva Lindberg, Anna Wärnsby, Anna Nordenstam, Magnus Persson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Letter from the guest editors
Ylva Lindberg, Anna Wärnsby, Anna Nordenstam, Magnus Persson
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Methodological Choices in Research on Early Mathematics Education: Elicitation of Parents’ Views
Dorota Lembrér
-
2024 | Artikel i tidskrift
Private actors in policy processes. entrepreneurs, edupreneurs and policyneurs
Anna Jobér
-
2024 | Artikel i tidskrift
Teachers' and nurses' perspective regarding sex education in primary school and influencing factors
Ann-Cathrine Bramhagen, Mats Lundström
-
Forskningsprojekt
Körsimulatorer för effektiv och trygg trafikarbetsmiljö för poliser
caroline.mellgren@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Universitetslärarprofession i post-pandemiska hybrida lärandemiljöer
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Simulatorträning för blåljuspersonal - Kunskapsöverföring i förhållande till risk och hållbarhet
joakim.ingrell@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Skolchefen i brytningspunkten: Begränsningar, hot och möjligheter med skolans demokratiska uppdrag
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Visual Thinking Strategies (VTS) i undervisning i tidiga skolor
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Studentmedverkan i forskarlag – Vertikalt integrerade projekt (VIP) inom biomedicinsk, kriminologi- och vårdvetenskaplig forskning
karin.borgstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
catrin.stensson@mau.se
Forskarutbildning i pedagogik
Malmö universitet har forskarutbildning i pedagogik.
Pedagogik är ett brett forskningsfält som inbegriper utbildning, och lärande och hur dessa relaterar till och formas av de institutionella, ekonomiska, politiska, kulturella och sociala sammanhang i vilka de ingår.