Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Forskning
- Forskningsämnen
- Pedagogik
Pedagogik
Forskningsämnet pedagogik handlar om studiet av pedagogiska processer i olika kulturella och mellanmänskliga sammanhang. Pedagogikens kunskapsobjekt är människans bildning och fostran genom utbildning, lärande och undervisning.
Pedagogik är ett brett forskningsfält som inbegriper utbildning, fostran och lärande och hur dessa relaterar till och formas av de institutionella, ekonomiska, politiska, kulturella och sociala sammanhang i vilka de ingår.
Pedagogikämnet vid Malmö universitet tar utgångspunkt i en samhällelig kontext som fokuserar fostrans-, undervisnings- och bildningsprocesser i såväl förskola, skola, högskola och vuxenutbildning som i icke-institutionaliserade kontexter. Kunskapsbildning och meningsskapande i vardagsliv och utbildning ses som relationella och sammanvävda processer.
Ämnet präglas såväl av praxisnärhet och professionsanknytning med utgångspunkt i mångfald och inkludering, som filosofiskt pedagogiska och barndomssociologiska perspektiv.
Fokusområden inom pedagogik
Barndom och utbildning
Forskningen fokuserar på en mångfald av frågor som berör barndom och utbildning. Forskarna är intresserade av barns livsvillkor, både idag, historiskt, i Sverige och globalt. De undersöker barns kultur och identitetsskapande, samt frågor som rör barns aktörskap och medverkan i relation till samhälleliga strukturer som begränsar eller möjliggör barns lärande och utveckling. Barns intressen och rättigheter – samt synen på barnen som aktiva och kompetenta – är centrala utgångspunkter i forskningen.
Forskarna intresserar sig också för hur olika aktörer och institutioner på olika sätt bidrar till att forma barns liv (inklusive föräldrar, lärare, förskollärare och fritidslärare - familjen, skolan och förskolan), och hur barn förhåller sig till detta formande, samt själva formar sina liv. Forskningen fokuserar också på pedagogiska och didaktiska frågor i relation till förskola, skola och fritidshem, samt bedriver samverkansforskning som är inriktad på didaktik och didaktisk modellering.
Kontaktperson
Hanna Sjögren, koordinator för forskargruppen Childhood and Education (ChED)
Estetiska kunskapsformer
Forskningsområdet estetiska kunskapsformer omfattar bild-, drama- och musikpedagogik. Forskningen fokuserar på lärande i estetiska kontexter både i nutida och historiska perspektiv, i Sverige och internationellt. Estetiska kunskaps- och uttrycksformer, arbets- och lärandeprocesser är centrala i forskningen. Forskning bedrivs såväl inom de tre ämnena som över ämnesgränserna och med en bredd av olika teoretiska perspektiv. Forskarna intresserar sig för bland annat Arts Based Research, gestaltande metod och metodologi, bedömning, digitala verktyg, teknologi, identitet- och subjektskapande, materialitet, styrning, demokrati och makt.
Kontaktperson
Forskningsområdet driver en seminarieserie om estetiska kunskapsformer, för aktuellt program kontakta Ann-Mari Edström.
Filosofiska studier i utbildning
Forskningen syftar till att studera och belysa centrala frågor, kontroverser och ämnen som rör utbildningsprocesser och relationer genom historiska och filosofiska perspektiv. Forskningen handlar om utbildningsidéernas historia, filosofi, vetenskapsfilosofi och pedagogik.
Kontaktperson
Morten Korsgaard, forskargruppen Philosophical Studies of Education (PSE)
Fenomenografi, variationsteori och inlärningsstudier
Forskningsområdets gemensamma nämnare är:
- forskning om fenomenografi,
- variationsteori som teoretiska perspektiv på lärande,
- aktionsforskning, improvement science, lesson study och learning study som modeller för praktikutvecklande skolforskning.
Forskningen är kollegial och bedrivs tillsammans med lärare, med ett starkt fokus på barns eller elevers perspektiv. Genom att studera lärandeprocesser genereras resultat som ligger till grund för nya undervisningsmodeller.
Kontaktperson
Jan-Eric Ekberg, forskargruppen Phenomenography, Variation Theory and Learning Study (PeVALS):
Mångfald i utbildning och samhälle
Mångfald är ett centralt tema för forskningen. Mångfald studeras i relation till frågor om undervisning, lärande, språk/flerspråkighet, kommunikation, profession, etik, hälsa och samarbete. Resultaten av den forskning som bedrivs kan framförallt gynna blivande och yrkesverksamma speciallärare, specialpedagoger, elevhälsa och lärare på olika nivåer i utbildningssystemet.
Kontaktperson
Anna-Karin Svensson, forskargruppen Research on Diversity in Education and Society (ReDES)
Vuxenutbildning och högre utbildning
Forskarna studerar vuxenutbildning och vuxnas lärande i förhållande till tidigare lärande, tidigare erfarenheter och tidigare yrkeskunskaper. Syftet är att ge kunskap om spänningsfältet mellan vuxenstuderandes yrkeskunskaper och tidigare erfarenhetsbaserat lärande genom olika teoretiska och metodologiska ansatser. Gruppen undersöker hur det påverkar olika lärandeprocesser i olika sammanhang under utbildningen som i huvudsak bedrivs på distans, oavsett om studenterna har yrkesexamen eller doktorsexamen. Gruppen riktar också sitt intresse till studenter med icke-akademisk bakgrund.
Kontaktperson
Marie Jedemark, forskargruppen Research on Adult and Higher Education (RAHE)
Pedagogiskt ledarskap och utveckling i skolor och förskolor
Forskningen är flervetenskaplig och handlar om ledarskap i förskolor, skolor och gymnasieskolor i syfte att skapa förståelse för ledarskapets roll i framgångsrika förändringar av strukturer, kulturer, praktik och prestationer. Forskningen fokuserar på ledarskap för kollegial utveckling, för praktikutveckling, för mångkulturella skolkontexter samt ledarskap för lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. Den bygger på flera olika organisations- och ledarskapsteorier, liksom på utbildningshistoriska och utbildningsfilosofiska perspektiv.
Kontaktperson
Magnus Erlandsson, forskargruppen Research on Educational Leadership and Development in Schools and Preschools (ELD)
Högskolepedagogik
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande samt akademisk litteracitet.
Kontaktperson
Martin Stigmar, forskningsledare vid centrum för akademiskt lärarskap, AKL.
Forskare, publikationer och projekt
-
HA
Helena Andersson - Universitetslektor
helena.andersson@mau.se
-
TA
Thom Axelsson - Docent
thom.axelsson@mau.se
-
CB
Carina Berkhuizen - Universitetsadjunkt
carina.berkhuizen@mau.se
-
Johan Dahlbeck - Docent
johan.dahlbeck@mau.se
-
Laurence Delacour - Universitetsadjunkt
laurence.delacour@mau.se
-
Lisa Hellström - Docent
lisa.hellstrom@mau.se
-
Ylva Holmberg - Universitetslektor
ylva.holmberg@mau.se
-
Mona Holmqvist - Professor
mona.holmqvist@mau.se
-
MJ
Majid Jaffari - Doktorand
majid.jaffari@mau.se
-
Marie Jedemark - Universitetslektor
marie.jedemark@mau.se
-
Anna Jobér - Universitetslektor
anna.jober@mau.se
-
MK
Morten Korsgaard - Docent
morten.korsgaard@mau.se
-
ML
Marie Leijon - Universitetslektor
marie.leijon@mau.se
-
Peter Lilja - Universitetslektor/Prefekt
peter.lilja@mau.se
-
CL
Caroline Ljungberg - Vicedekan/Universitetslektor
caroline.ljungberg@mau.se
-
TL
Therese Lindgren - Universitetsadjunkt
therese.lindgren@mau.se
-
Vanja Lozic - Universitetslektor
vanja.lozic@mau.se
-
CL
Camilla Löf - Universitetslektor
camilla.lof@mau.se
-
Tuija Muhonen - Professor
tuija.muhonen@mau.se
-
CM
Carolina Martinez - Universitetslektor
carolina.martinez@mau.se
-
MN
Mattias Nilsson Sjöberg - Universitetsadjunkt
mattias.nilsson_sjoberg@mau.se
-
Linda Palla - Docent
linda.palla@mau.se
-
Sven Persson - Seniorprofessor
sven.persson@mau.se
-
Jöran Petersson - Universitetslektor
joran.petersson@mau.se
-
Jonas Qvarsebo - Docent
jonas.qvarsebo@mau.se
-
AR
Annika Rosén - Universitetslektor
annika.rosen@mau.se
-
Hanna Sjögren - Universitetslektor, biträdande
hanna.sjogren@mau.se
-
MS
Madeleine Sjöman - Universitetslektor, biträdande
madeleine.sjoman@mau.se
-
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se
-
AS
Anna-Karin Svensson - Universitetslektor
anna-karin.svensson@mau.se
-
AV
Ann-Christine Vallberg Roth - Professor
ann-christine.vallberg-roth@mau.se
-
2021 | Artikel, forskningsöversikt
Challenge based learning in higher education
Marie Leijon, Petri Gudmundsson, Patricia Staaf, Cecilia Christersson
-
2021 | Artikel i tidskrift
Skrivpraktiker i historieämnet
Robert Walldén, Christina Lindh
-
2021 | Artikel i tidskrift
A pandemic as the mother of invention?
Ketil Thorgersen, Annette Mars
-
2021 | Artikel i tidskrift
Indoktrinering som pedagogiskt verktyg
Johan Dahlbeck
-
2021 | Artikel i tidskrift
Hur kan man lära ut akademiskt skrivande? En litteraturöversikt och reflektion över undervisningspraktiker
Robert Hrelja
-
2021 | Artikel i tidskrift
Spinoza on the teaching of doctrines
Johan Dahlbeck
-
2021 | Artikel i tidskrift
Skolvalet sliter isär Sverige
Hanna Sjögren
-
2021 | Artikel i tidskrift
“You know, the world is pretty unfair”
Robert Walldén
-
2021 | Artikel i tidskrift
In search for shared content and design in supervision training
Eva Davidsson, Martin Stigmar
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
We can only do it together
Birgitta Nordén, Helen Avery
-
Forskningsprojekt
Läsning mellan medier
maria.engberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Internationalisering av samverkan – INSA
charlotte.ahlgren.moritz@mau.se -
Forskningsprojekt
Utbildning AB. En studie av villkor för, och konsekvenser av, edu-prenöriellt engagemang i svensk skola
malin.ideland@mau.se -
Forskningsprojekt
Visual Thinking Strategies (VTS) i undervisning i tidiga skolor
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Mäta progression: att identifiera och mäta progression i kritiskt tänkande i studentuppsatser vid Fakulteten lärande och samhälle, Malmö...
par.widen@mau.se -
Forskningsprojekt
Nyanlända lärares erfarenheter efter Snabbspåret
catarina.economou@mau.se -
Forskningsprojekt
Tracing mathematics teacher education in practice (TRACE)
anders.jakobsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
catrin.stensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Relationär pedagogik - för ett sannare liv. En essäistisk sammanläggning om dys/funktionell uppfostran: exemplet ADHD
mattias.nilsson_sjoberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Snabbkurs i Corona: Covid-19 och digitalisering-konsekvenser för högre utbildning, undervisning och lärande
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Utbildning som en mänsklig rättighet
christian.norefalk@mau.se -
Forskningsprojekt
CHILD-UP
erica.righard@mau.se -
Forskningsprojekt
Special Education for Teacher Educators (SET)
mona.holmqvist@mau.se
Forskningsmiljöer
Forskarutbildning
Malmö universitet har forskarutbildning i pedagogik.