Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag arbetar som lektor i matematikens didaktik.Det innebär att jag både undervisar och forskar i min tjänst.
I min forskning är jag är intresserad av vad som avgör om elever lär sig eller inte lär sig ett specifikt innehåll i undervisningen. Mitt forskningsintresse handlar om; relationen mellan lärande och undervisning, ”learning study” och matematikundervisning.
I min avhandlingsstudie genomförde jag tre learning studies med olika matematiskt innehåll. Den bygger på ett forskningsprojekt ’Lärandets Pedagogik’ (år 2002–2006). Projektet genomförde olika learning studies med lärare i grundskolan.
Learning study är ett samarbete mellan lärare och forskare där man försöker designa lektioner för att förbättra elevernas lärande av en särskild förmåga t.ex. förståelse för likhetstecknet. Analysen av de olika ”learning studies” visade att vissa aspekter av innehållet var kritiska för elevernas lärande.
Publikationer
-
2018 | Kapitel i bok, del av antologi
Stories Neglected About Children's Mathematics Learning in Play
Trude Fosse, Maria L Johansson, Magni Hope Lossius, Anita Wager, Anna Wernberg
-
2018 | Kapitel i bok, del av antologi
Differential enhancement in Mathematical Pre-School Class Activities
Ola Helenius, Maria L Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Anna Wernberg
-
2016 | Bok
Matematikdidaktik i Förskolan. Att utveckla lekfulla, matematiska barn
Ola Helenius, Maria Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Anna Wernberg
-
2016 | Artikel i tidskrift
Measuring temperature within the didactic space of preschool
Ola Helenius, Maria Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Anna Wernberg
-
2015 | Konferensbidrag
Mathematical exclusion with the every day
Ola Helenius, Maria L. Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Anna Wernberg