Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Didaktik
Forskning inom didaktik intresserar sig för de faktorer och relationer som påverkar undervisningens och lärandets villkor, med särskilt fokus på skola. Didaktisk forskning eftersträvar att formulera teorier och modeller där relationer mellan skola, samhälle, val av innehåll, lärares arbete samt elevers, barns och vuxnas bildning är viktiga parametrar.
Didaktisk forskning undersöker vad som påverkar, möjliggör eller hindrar undervisning och lärande i olika sammanhang. Lärande ses som något som kan ske i formella sammanhang, som skola och utbildning på olika nivåer, i semiformella sammanhang, till exempel på muséer, och även informellt, till exempel som en integrerad del av yrkeslivet, men oftast handlar didaktisk forskning om skolans undervisning (olika åldrar). Den intresserar sig för val av innehåll, motiveringar till urvalet och vad som händer med ett disciplinärt innehåll när det transformeras från universitetsdiscipliner till innehåll för undervisning i skolan.
Undervisning kan studeras utifrån flera olika perspektiv och många faktorer och kunskapsbaser är relevanta för detta. Didaktiska teorier handlar om undervisning och bildning. En del teorier utgår från ett empiriskt-analytiskt perspektiv, medan andra i större utsträckning baserar sig på filosofi. Tillsammans bidrar de didaktiska teorierna till perspektiv och modeller i relation till de didaktiska frågorna (varför, vad, hur etc.). Att konkretisera och operationalisera didaktiska teorier som svarar på de didaktiska frågorna kan sägas vara kärnan i didaktik. Detta kan göras genom att utveckla eller systematiskt pröva didaktiska modeller eller genom att synliggöra olika didaktiska val och visa på dess konsekvenser. Den didaktiska forskningen vid Malmö universitet är såväl allmändidaktisk som ämnesdidaktisk.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se -
Personal
Dennis Augustsson - Universitetslektor
dennis.augustsson@mau.se -
Personal
Vildana Basic - Doktorand
vildana.basic@mau.se -
LBPersonal
Lisa Björklund Boistrup - Professor
lisa.bjorklund.boistrup@mau.se -
Personal
Alexander Brauer - Doktorand
alexander.brauer@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
KDPersonal
Katherine Doerr - Universitetslektor, biträdande
katherine.doerr@mau.se -
Personal
Hanna Hofverberg - Universitetslektor, biträdande
hanna.hofverberg@mau.se -
Personal
Maria Howding - Doktorand/Universitetsadjunkt
maria.howding@mau.se -
Personal
Kristine Hultberg Ingridz, - Doktorand/Universitetsadjunkt
kristine.hultberg-ingridz@mau.se -
MKPersonal
Maria Kouns - Universitetslektor/Bitr/vice prefekt
maria.kouns@mau.se -
Personal
Janna Lundberg - Universitetslektor
janna.lundberg@mau.se -
Personal
Osa Lundberg - Universitetslektor
osa.lundberg@mau.se -
Personal
Annette Mars - Universitetslektor
annette.mars@mau.se -
Personal
Shaun Nolan - Universitetslektor
shaun.nolan@mau.se -
Personal
Cristina Nordman - Doktorand
cristina.nordman@mau.se -
Personal
Birgitta Nordén - Universitetslektor
birgitta.norden@mau.se -
Personal
Pia Nygård Larsson - Docent/Universitetslektor
pia.nygard-larsson@mau.se -
Personal
Linda Palla - Docent/Universitetslektor
linda.palla@mau.se -
Personal
Jöran Petersson - Docent/Universitetslektor
joran.petersson@mau.se -
Personal
Valentina Pivotti - Doktorand
valentina.pivotti@mau.se -
Personal
Kim Ridell - Doktorand
kim.ridell@mau.se -
Personal
Helena Roos - Docent/Universitetslektor, biträdande
helena.roos@mau.se -
Personal
David Rosenlund - Docent/Universitetslektor
david.rosenlund@mau.se -
Personal
Per Schubert - Universitetslektor
per.schubert@mau.se -
Personal
Maria Silwer - Doktorand
maria.silwer@mau.se -
Personal
Jesper Sjöström - Professor
jesper.sjostrom@mau.se -
Personal
Catrin Stensson - Doktorand/Universitetsadjunkt
catrin.stensson@mau.se -
Personal
Björn Sundmark - Professor
bjorn.sundmark@mau.se -
Personal
Anette Svensson - Universitetslektor
anette.svensson@mau.se -
Personal
Ann-Christine Vallberg Roth - Professor
ann-christine.vallberg-roth@mau.se -
Personal
Robert Walldén - Docent/Universitetslektor, biträdande
robert.wallden@mau.se -
Personal
Anna Wernberg - Universitetslektor
anna.wernberg@mau.se -
MYPersonal
Merve Nur Yavuzkaya - Doktorand
merve.yavuzkaya@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Methodological Choices in Research on Early Mathematics Education: Elicitation of Parents’ Views
Dorota Lembrér
-
2023 | Artikel i tidskrift
Få syn på resonemangen
Monica Delorme, Annika Schoug
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism?: Multilingual approaches and activities in mathematics and science education
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson
-
2023 | Artikel i tidskrift
Multivocal Didaktik Modelling in Early Childhood Education: For a Sustainable Future in a World of Change
Ann-Christine Vallberg Roth, Palla Linda
-
2023 | Konferensbidrag
Re-Visioning Science Education: Reconsidering Vision III
Jesper Sjöström
-
2023 | Konferensbidrag
Vision III of (Scientific) Literacy, (Science) Education and Bildung, and Implications for Teachers’ Didactical Choices
Jesper Sjöström
-
2023 | Konferensbidrag
Critical mathematics and climate change in teacher education.
Magnus Ödmo
-
2023 | Konferensbidrag
A teacher education statistics course encounters climate change and critical mathematics education: Thinking about controversies
Magnus Ödmo
-
2023 | Konferensbidrag
A teacher education course on climate change and critical mathematics education
Magnus Ödmo, Anna Chronaki, Lisa Björklund Boistrup
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Historical digital literacy: Social media and the multicultural classroom
Fredrik Alvén, Joel Rudnert
-
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
kim.ringmar-sylwander@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
VALIANT: Virtuella innovations- och stödnätverk för lärare
anna.warnsby@mau.se -
Forskningsprojekt
Simulatorträning för blåljuspersonal - Kunskapsöverföring i förhållande till risk och hållbarhet
joakim.ingrell@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolarkitektur för framtidens pedagogik
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Developing academic literacies in higher education contexts – Challenges and opportunities for students with different backgrounds
-
Forskningsprojekt
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
catrin.stensson@mau.se