Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- EURAXESS
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- För media
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
På sidan
Didaktik
Forskning inom didaktik intresserar sig för de faktorer och relationer som påverkar undervisningens och lärandets villkor, med särskilt fokus på skola. Didaktisk forskning eftersträvar att formulera teorier och modeller där relationer mellan skola, samhälle, val av innehåll, lärares arbete samt elevers, barns och vuxnas bildning är viktiga parametrar.
Didaktisk forskning undersöker vad som påverkar, möjliggör eller hindrar undervisning och lärande i olika sammanhang. Lärande ses som något som kan ske i formella sammanhang, som skola och utbildning på olika nivåer, i semiformella sammanhang, till exempel på muséer, och även informellt, till exempel som en integrerad del av yrkeslivet, men oftast handlar didaktisk forskning om skolans undervisning (olika åldrar). Den intresserar sig för val av innehåll, motiveringar till urvalet och vad som händer med ett disciplinärt innehåll när det transformeras från universitetsdiscipliner till innehåll för undervisning i skolan.
Undervisning kan studeras utifrån flera olika perspektiv och många faktorer och kunskapsbaser är relevanta för detta. Didaktiska teorier handlar om undervisning och bildning. En del teorier utgår från ett empiriskt-analytiskt perspektiv, medan andra i större utsträckning baserar sig på filosofi. Tillsammans bidrar de didaktiska teorierna till perspektiv och modeller i relation till de didaktiska frågorna (varför, vad, hur etc.). Att konkretisera och operationalisera didaktiska teorier som svarar på de didaktiska frågorna kan sägas vara kärnan i didaktik. Detta kan göras genom att utveckla eller systematiskt pröva didaktiska modeller eller genom att synliggöra olika didaktiska val och visa på dess konsekvenser. Den didaktiska forskningen vid Malmö universitet är såväl allmändidaktisk som ämnesdidaktisk.
Forskare, publikationer och projekt
Lisa Björklund Boistrup
![](https://idservice.mau.se/Photos/ah6069.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Mikael Bruér
![](https://idservice.mau.se/Photos/luevda.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Eva Davidsson
Katherine Doerr
![](https://idservice.mau.se/Photos/luhelha.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Helen Hasslöf
![](https://idservice.mau.se/Photos/al3460.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Annika Hellman
![](https://idservice.mau.se/Photos/af2456.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Hanna Hofverberg
![](https://idservice.mau.se/Photos/ag3265.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Kristine Hultberg Ingridz,
Maria Kouns
![](https://idservice.mau.se/Photos/aj2339.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Janna Lundberg
![](https://idservice.mau.se/Photos/lupiny.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Pia Nygård Larsson
![](https://idservice.mau.se/Photos/ab2755.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Linda Palla
![](https://idservice.mau.se/Photos/ludaro.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
David Rosenlund
![](https://idservice.mau.se/Photos/ac6389.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Per Schubert
![](https://idservice.mau.se/Photos/lujesj.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Jesper Sjöström
![](https://idservice.mau.se/Photos/ac1287.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Catrin Stensson
![](https://idservice.mau.se/Photos/am8652.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Anette Svensson
![](https://idservice.mau.se/Photos/luanva.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Ann-Christine Vallberg Roth
![](https://idservice.mau.se/Photos/af2319.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
The body works, but why? - Pupils' and students' understanding of the pathway of water through the body
Pernilla Granklint Enochson
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Critical eco-reflexive approaches: A case study of “Teaching for sustainability” towards SDG 4.7 transition via a whole school approach perspective in higher education
Birgitta Nordén
-
2024 | Konferensbidrag
TEACHER STUDENTS' PRIOR KNOWLEDGE OF WATER PATHWAYS AND WHAT THEY THINK IS ESSENTIAL
Pernilla Granklint Enochson
-
2024 | Artikel i tidskrift
From founding voices to future visions: languages and literacies in science education
Magdalena Kersting, Kristina Danielsson, Eduardo Fleury Mortimer, Clas Olander, Christina Siry, Kok-Sing Tang
-
2024 | Konferensbidrag
Research Literacy Development in Teacher Education Programmes in the Nordic-Baltic Region
Anna Wärnsby, J. Shaun Nolan
-
2024 | Artikel i tidskrift
Eight-year-olds engaging in guided information searches with iPads: Dimensions of reading competence
Eva Wennås Brante, Robert Walldén, Kim Ridell
-
2024 | Artikel i tidskrift
Responser som grund för gemensamt innehåll: Om undervisning i förskola
Kristine Hultberg Ingridz
-
2024 | Konferensbidrag
Kontextualiserad grammatik i arbete med muntliga presentationer på svenska för invandrare
Robert Walldén, Eli Anne Eiesland, Signe Laake
-
2024 | Konferensbidrag
Learning environments in mathematics: through policy and student’s experiences and of being in specific mathematical difficulties
Helena Roos, Hanna Hofverberg
-
2024 | Konferensbidrag
Kraftfull kunskap och epistemisk kvalitet i integrerad svenskundervisning i årskurs 6
Anna Lindholm, Anna Winlund, Robert Walldén
-
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Att stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
Forskningsprojekt
Simulatorträning för blåljuspersonal - Kunskapsöverföring i förhållande till risk och hållbarhet
joakim.ingrell@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolarkitektur för framtidens pedagogik
hanna.hofverberg@mau.se