Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Didaktik
Forskning inom didaktik intresserar sig för de faktorer och relationer som påverkar undervisningens och lärandets villkor, med särskilt fokus på skola. Didaktisk forskning eftersträvar att formulera teorier och modeller där relationer mellan skola, samhälle, val av innehåll, lärares arbete samt elevers, barns och vuxnas bildning är viktiga parametrar.
Didaktisk forskning undersöker vad som påverkar, möjliggör eller hindrar undervisning och lärande i olika sammanhang. Lärande ses som något som kan ske i formella sammanhang, som skola och utbildning på olika nivåer, i semiformella sammanhang, till exempel på muséer, och även informellt, till exempel som en integrerad del av yrkeslivet, men oftast handlar didaktisk forskning om skolans undervisning (olika åldrar). Den intresserar sig för val av innehåll, motiveringar till urvalet och vad som händer med ett disciplinärt innehåll när det transformeras från universitetsdiscipliner till innehåll för undervisning i skolan.
Undervisning kan studeras utifrån flera olika perspektiv och många faktorer och kunskapsbaser är relevanta för detta. Didaktiska teorier handlar om undervisning och bildning. En del teorier utgår från ett empiriskt-analytiskt perspektiv, medan andra i större utsträckning baserar sig på filosofi. Tillsammans bidrar de didaktiska teorierna till perspektiv och modeller i relation till de didaktiska frågorna (varför, vad, hur etc.). Att konkretisera och operationalisera didaktiska teorier som svarar på de didaktiska frågorna kan sägas vara kärnan i didaktik. Detta kan göras genom att utveckla eller systematiskt pröva didaktiska modeller eller genom att synliggöra olika didaktiska val och visa på dess konsekvenser. Den didaktiska forskningen vid Malmö universitet är såväl allmändidaktisk som ämnesdidaktisk.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se -
Personal
Dennis Augustsson - Universitetslektor
dennis.augustsson@mau.se -
Personal
Vildana Basic - Doktorand
vildana.basic@mau.se -
LBPersonal
Lisa Björklund Boistrup - Professor
lisa.bjorklund.boistrup@mau.se -
Personal
Alexander Brauer - Doktorand
alexander.brauer@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
KDPersonal
Katherine Doerr - Universitetslektor, biträdande
katherine.doerr@mau.se -
HHPersonal
Helen Hasslöf - Universitetslektor
helen.hasslof@mau.se -
Personal
Annika Hellman - Universitetslektor, biträdande
annika.hellman@mau.se -
Personal
Hanna Hofverberg - Universitetslektor, biträdande
hanna.hofverberg@mau.se -
Personal
Maria Howding - Doktorand/Universitetsadjunkt
maria.howding@mau.se -
Personal
Kristine Hultberg Ingridz, - Doktorand/Universitetsadjunkt
kristine.hultberg-ingridz@mau.se -
MKPersonal
Maria Kouns - Universitetslektor/Bitr/vice prefekt
maria.kouns@mau.se -
Personal
Janna Lundberg - Universitetslektor
janna.lundberg@mau.se -
Personal
Osa Lundberg - Universitetslektor
osa.lundberg@mau.se -
Personal
Manuela Lupsa - Universitetslektor
manuela.lupsa@mau.se -
Personal
Elisabet Malvebo
elisabet.malvebo@mau.se -
Personal
Annette Mars - Universitetslektor
annette.mars@mau.se -
Personal
Shaun Nolan - Universitetslektor
shaun.nolan@mau.se -
Personal
Cristina Nordman - Doktorand
cristina.nordman@mau.se -
Personal
Pia Nygård Larsson - Docent/Universitetslektor
pia.nygard-larsson@mau.se -
Personal
Linda Palla - Docent/Universitetslektor
linda.palla@mau.se -
Personal
Jöran Petersson - Docent/Universitetslektor
joran.petersson@mau.se -
Personal
Valentina Pivotti - Doktorand
valentina.pivotti@mau.se -
Personal
Kim Ridell - Doktorand
kim.ridell@mau.se -
Personal
Helena Roos - Docent/Universitetslektor, biträdande
helena.roos@mau.se -
Personal
David Rosenlund - Docent/Universitetslektor
david.rosenlund@mau.se -
Personal
Hanna Sandgaard-Ekdahl - Doktorand
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
Personal
Per Schubert - Universitetslektor
per.schubert@mau.se -
Personal
Jesper Sjöström - Professor
jesper.sjostrom@mau.se -
Personal
Catrin Stensson - Doktorand/Universitetsadjunkt
catrin.stensson@mau.se -
Personal
Björn Sundmark - Professor
bjorn.sundmark@mau.se -
Personal
Anette Svensson - Universitetslektor
anette.svensson@mau.se -
Personal
Ann-Christine Vallberg Roth - Professor
ann-christine.vallberg-roth@mau.se -
Personal
Robert Walldén - Universitetslektor/Docent
robert.wallden@mau.se -
Personal
Anna Wernberg - Universitetslektor
anna.wernberg@mau.se -
MYPersonal
Merve Nur Yavuzkaya - Doktorand
merve.yavuzkaya@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
-
2024 | Artikel i tidskrift
Disciplinary literacy and verbal language in physical education
Matilda Lindberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Contextual elaborations and shifts when adult L2 learners present and discuss workplace-related vocabulary
Robert Walldén
-
2024 | Artikel i tidskrift
GP Debatt: Skoldebattörer sprider en felaktig bild av lärares undervisning
Robert Walldén
-
2024 | Artikel i tidskrift
SvD Debatt: Feltänkt att korta sfi-utbildningen
Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
”Dare to fail”: Supporting literary understanding and language development in Swedish as a second language
Anna Lindholm, Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
What comes through Ongoing Realities: Student Teachers´ Nuances of Emotions Reframe Powerful Sustainability Knowings
Birgitta Nordén
-
2024 | Artikel i tidskrift
STREAM didaktik in preschool with literacy(s) in focus – between opening to the unknown and searching for the known
Helena Hansen, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2024 | Artikel i tidskrift
Re-creating (hi)stories: Social and cultural empowerment
Anette Svensson
-
2024 | Rapport
Yrkessvenska på sfi – Rekommendationer och reflektioner: Slurapport från följeforskning Yrkeskedjor 2023
Robert Walldén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Ethical dilemmas and professional judgment as a pathway to inclusion and equity in mathematics teaching
Helena Roos, Anette Bagger
-
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Att stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
Forskningsprojekt
VALIANT: Virtuella innovations- och stödnätverk för lärare
anna.warnsby@mau.se -
Forskningsprojekt
Simulatorträning för blåljuspersonal - Kunskapsöverföring i förhållande till risk och hållbarhet
joakim.ingrell@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolarkitektur för framtidens pedagogik
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
catrin.stensson@mau.se