Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Cecilia
Axelsson Yngvéus
Universitetslektor
cecilia.axelsson.yngveus@mau.se
040665807-123 08 25
orcid.org/0000-0002-4719-2236
Presentation
Universitetslektor i historiedidaktik med inriktning mot bedömning. Undervisar främst på ämneslärarprogrammets kurser i historia och historiedidaktik med metodik, men även på historia - generella examina som magister/masterutbildningen, samt i UV-kurser och på VAL-utbildningen. Är vfu-handledare och handleder examensarbeten. Handleder också doktorander med inriktning mot historiedidaktik. Har arbetat med stödmaterial, kartläggningsmaterial, kurs- och nationella prov i olika Skolverksuppdrag. Forskningsintresset rör historiedidaktik, ämneslitteracitet och kulturarvsprocesser. Från 230828 är jag tjänstledig från Malmö univeristet.
Publikationer
-
2023 | Samlingsverk (redaktörskap)
(Un)contested Heritage. Archives, Museums and Public spaces
Cecilia Axelsson Yngvéus, Malin Thor Tureby, Cecilia Trenter
-
2018 | Kapitel i bok, del av antologi
Upptäck historien genom källorna
Cecilia Axelsson Yngvéus, Patrik Johansson
-
2015 | Kapitel i bok, del av antologi
Historical Consciousness and Historical Thinking Reflectedin Large-Scale Assessment in Sweden
Per Eliasson, Fredrik Alvén, Cecilia Axelsson Yngvéus, David Rosenlund
-
2014 | Konferensbidrag
Tal om tid: nyanländas tal om tid i relation till svenska kunskapskrav i historia
Cecilia Axelsson Yngvéus
-
2013 | Kapitel i bok, del av antologi
Att hantera källor - på gymnasienivå
Cecilia Axelsson Yngvéus