Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök forskningspublikationer i Diva
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Gustav
Hägg
Docent/Universitetslektor
gustav.hagg@mau.se
040-665 86 71
orcid.org/0000-0002-8985-2749
Presentation
Min forskning
Som forskare är jag placerad i skärningspunkten mellan entreprenörskapsutbildning, lärandefilosofi och utbildningsteori, men med tiden har jag breddat min forskning till att inkludera etiska och moraliska överväganden som spänner över den entreprenöriella processen kopplad till den växande plattforms-ekonomin. Under de senaste tre åren har jag också breddat mig till att inkludera fastighetssektorn med fokus på dialoger som ett verktyg för att förstå lärande mellan fastighetsföretag och deras intressenter. Även om mitt huvudsakliga kompetensområde återfinns inom entreprenörskapsutbildning, försöker jag ständigt bredda min forskning, särskilt relaterad till samtida arbetsförhållanden som blir synliga med den växande digitaliseringen och dess inverkan på entreprenörskap och de mer och mer gränslösa karriärer som vi ser växa fram. Sammanfattningsvis har jag ett genuint intresse av att förstå hur det moderna samhället omformar arbetslivet och vilken roll nya affärsverksamheter kan spela, särskilt när man överväger ansvarsfull och hållbar affärspraxis. Här influeras jag av nuvarande tankar om att omdefiniera kapitalismen (Henderson) och det ökade fokuset på molnkapital (Varoufakis) och hur man kan omforma framtida förståelse för vilken värld vi kan tänkas vilja leva i.
Mina publiceringar finner ni via google scholar länken nedan.
(https://scholar.google.se/citations?user=hwy24QgAAAAJ&hl=sv&oi=ao)
Publikationer
-
2025 | Konferensbidrag
Navigating Ethical Space in Entrepreneurship – Paths to Entrepreneurial Responsibility
Vera Haataja, Gustav Hägg, Agnieszka Kurczewska, Alexander McKelvie
-
2025 | Artikel, forskningsöversikt
Clarifying the sharing, gig, and on-demand economies and their implications for entrepreneurship: A systematic literature review
Gustav Hägg, Agnieszka Kurczewska
-
2025 | Artikel i tidskrift
A context in mutation: How the gig economy is changing the rules of the game for entrepreneurship?
Gustav Hägg, Agnieszka Kurczewska, Jasna Poček
-
2025 | Artikel i tidskrift
Who is the entrepreneurial educator?: A transferability perspective to tease out antecedents needed to form a signature pedagogy
Gustav Hägg, Colin Jones, Birgitte Wraae
-
2024 | Artikel i tidskrift
Entrepreneurial Responsibility: A Conceptual Framework to Understand Ethical Dualism Throughout the Entrepreneurial Process
Gustav Hägg, Vera Haataja, Agnieszka Kurczewska, Alexander McKelvie
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.