Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Speciallärare, fil.dr. docent i specialpedagogik. Avhandlingen heter "Interpersonell kommunikation -en studie om elever med hörselnedsättning i särskolan". Jag har kursansvar och arbetar inom olika kurser i de specialpedagogiska programmen, handleder examensarbeten på avancerad nivå. Jag har haft programansvar för magister/master urbildningen i Pedagogik, varit koordinator för mag/masterkurserna i pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik, som startade ht 2014 samt har samordnat speciallärarprogrammet inriktning utvecklingsstörning. Ett Akademiskt lärarskapsprojekt på institutionen "Från erfarenhetsbaserad praxis till vetenskapligt tänkande - att generera och granska kunskap i samverkan med fältet" tillsammans med Barbro Bruce resulterade i en artikel under namnet "Att kunna följa och förstå forskning" Ett friskoleprojekt med specifikt fokus på elever i behov av stöd tillsammans med Gunvie Möllås JU) och Lisbeth Ohlsson (Hkr) esulterade en artikel publicerades i juni 2019. Med start i maj 2014 genpomfördes ett projekt, i Malmö stad, finansierat av FOU- Malmö och där samverkanspartners var Malmö universitet och Högskolan i Kristianstad. Projektet koncentrerades på bedömning för lärande i grundsärskolan. Projektet är ett medaktörsprojekt och avslutades i februari 2016. En artikel om detta projekt publicerades i dec 2017. Våren 2017 påbörjades ytterligare ett projekt om bedömning för lärande i grundsärskola i Lund. Arbete utgick från videoobservationer och handledning enligt Marte Meo och avslutas vid årsskiftet 2018/19 Studenter med funktionsnedsättning i högre utbildning är ett annat forskningsområde som studeras inom forskargruppen ReDES, där flera artiklar skrivs, bla publicerades en artikel sommaren 2019 författad av Mona Holmqvist, Lotta Anderson och Lisa Hellström. En artikel författad om speciallärarens arbete i särskolan publicerades i dec 2019.
Publikationer
-
2023 | Artikel i tidskrift
Oförutsebar rättssäkerhet: En granskning av handläggning enligt LSS
Annika Staaf, Lotta Andersson, Svante Lingärde, Camilla Nordgren, Ingrid Runesson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Need for Knowledge- What, Where and How? Social Workers Handle Service and Support för Individuals With Disability
Camilla Nordgren, Lotta Anderson, Svante Lingärde, Ingrid Runesson, Annika Staaf
-
2022 | Artikel i tidskrift
Principals' perspectives of inclusive education involving students with autism spectrum conditions: a Swedish case study
Johanna Lüddeckens, Lotta Anderson, D. Östlund
-
2020 | Artikel i tidskrift
Schooling for Pupils with Autism Spectrum Disorder: Parents' Perspectives
Lotta Anderson
-
2019 | Artikel i tidskrift
Swedish Special Needs Teachers’ Views on their Work and Collaborations in Education for Students with Intellectual Disabilities
Lotta Anderson, Daniel Östlund