Bendroth, Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red). (2014) Bildsamtal. I: Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur(s. 69-85) (16 s)
Cedervall, Sofia, Hallgren, Eva & Sundebrant, Peter (2024). Lek en bok: drama och gemensam läsning för språkutveckling och estetiskt engagemang. Lund: Studentlitteratur (176 s)
Delblanc, Åsa (2025). Väcka läslust i förskolan. Lund: Studentlitteratur (114 s)
Delblanc, Åsa & Wernholm, Marina (2023). Barns lek i modern barndom. Barn, 41(1), 72–79 (7 s) (tillgänglig på internet)
Edwards, Agneta (2019). Bilderbokens mångfald och möjligheter. Stockholm: Natur & Kultur (s. 10-130) (120 s.)
Lundqvist, Ulla, Hvid Thingstrup, Signe & Åkerblom, Annika (2025). Multicultural and multilingual educator professionalism. Nordic Journal of Comparative and International Education, 9 (1), Nordic Journal of Comparative and International Education, 2025-01, Vol. 9 (1) (18 s)
Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva-Kristina (2022). Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn: utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur (349 s)
Norling, Martina & Magnusson, Maria (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan: flerdimensionella perspektiv. Stockholm: Liber (177 s )
Thuresson, Hanna (2021). Yngre barns meningsskapande om läsande och skrivande i förskolans literacypraktik. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro University. (205 s) (tillgänglig på internet)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 227-297, 381-401) (90 s.)
Åkerblom, Annika (2024). Språkligheter: språkande och språkligt meningsskapande. Stockholm: Liber (138 s)
Skönlitteratur och läroplaner tillkommer vid kursstart
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om literacy och barns språkutveckling i relation till undervisning i förskola.
Kursen behandlar barns språkutveckling och det tidiga läsandet och skrivandet utifrån ett literacy- och flerspråkighetsperspektiv, samt förskollärarens roll i förhållande till detta. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomförs undervisning i form av språkaktiviteter på partnerförskolor. Denna bildar utgångspunkt för en normkritisk reflektion kring hur goda miljöer för språkutveckling kan skapas.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO254A Barndom och lärande: Estetiska uttrycksformer och didaktik (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).