EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för hälsobegreppet och sin förmåga att skapa hälsofrämjande strategier i ämnet idrott och hälsa. Kursen syftar även till att studenten ska vidareutveckla sin förståelse för idrott, rörelseaktiviteter för att kunna arbeta med barns kroppsliga lärande liksom att skapa kvalitativa lärandemiljöer, varvid friluftsliv och dess betydelse för barn belyses.
Innehåll
I kursen diskuteras idrott, rörelse och fysisk aktivitet i relation till hälsa och dess betydelse för skolämnet idrott och hälsa. Vidare behandlas grupprocesser, rörelseanalys samt teorier kring kroppsligt lärande. I kursen planeras och presenteras ett hälsoprojekt inom ramen för ämnet idrott och hälsa.
I kursen behandlas och problematiseras rörelseaktiviteter av olika karaktär inom idrottslära. I samband med detta planerar, organiserar och genomför studenterna lärandesituationer inom friluftsliv, dans, simning och orientering med särskilt fokus på säkerhetsaspekter samt förståelse för rumsliga förhållanden. Vidare behandlas och problematiseras olika former av friluftsliv, värdet av dessa och hur man kan arbeta med friluftsliv för t.ex. hälsa och välbefinnande.
I kursen arbetar studenterna med sin förmåga att orientera i okänd miljö samt hantering av säkerhet i samband med undervisning vid vattenmiljö.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL214B Idrott och lärande: Lek och rörelseförutsättningar (genomgången)
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).