Kurs, grundnivå
30 hp
Malmö | dagtid | 100%
1 september 2025 - 18 januari 2026
Kurskod: LS205C

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande förståelse för skolämnet samhällskunskap, dess konstruktion, innehåll och centrala frågor. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla grundläggande förmåga att planera, genomföra och bedöma undervisning i samhällskunskap i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet.

Delkurs 1 - Vad är samhällskunskap? 2,5 hp

Delkursen är en introduktion till uppdraget att arbeta som lärare i samhällskunskap i årskurs 7-9 och gymnasiet. I delkursen behandlas konstruktionen av skolämnet samhällskunskap och läraruppdraget över tid i svensk skola.

Delkurs 2 - Sociologi för lärare i samhällskunskap 7,5 hp

Kursen behandlar tematiskt sociologiämnets centrala begrepp och teorier. Teman kan utgöras av exempelvis makt, social skiktning, identitet, avvikelse, modernitet, genus och kultur. Särskilt fokus riktas mot de sociologiska begrepp som finns angivna inom ramen för samhällskunskapsämnets centrala innehåll för grundskolans senare del och för gymnasieskolan samt för områden som kan betraktas som relevanta för läraryrket såsom exempelvis lärares arbete, skolan som organisation och utbildning som samhälleligt fenomen. Under delkursen arbetar studenten med planering för undervisning inom sociologiskt relevanta områden för grundskolans senare år och gymnasiet.

Delkurs 3 - Statsvetenskap för lärare i samhällskunskap 7,5 hp

I delkursen riktas särskild uppmärksamhet mot de statsvetenskapliga begrepp som finns angivna inom ramen för samhällskunskapsämnets centrala innehåll för grundskolans senare del och för gymnasieskolan. Centrala statsvetenskapliga begrepp som politik, politiska idéer, styre, stat, samhälle och medborgarskap belyses ur lokalt, nationellt, europeiskt, internationellt och jämförande perspektiv. För läraryrket relevanta områden som utbildningspolitik och styrningen av skolan beskrivs och problematiseras. Under delkursen arbetar studenten med planering för undervisning inom statsvetenskapligt relevanta områden för grundskolans senare år och gymnasiet.

Delkurs 4 - Ekonomi för lärare i samhällskunskap 7,5 hp

I delkursen riktas särskild uppmärksamhet mot de samhällsekonomiska begrepp som finns angivna inom ramen för samhällskunskapsämnets centrala innehåll för grundskolans senare del och för gymnasieskolan. Delkursen behandlar samhällsekonomin ur mikro- och makroperspektiv. Det förra perspektivet belyser hur enskilda privatekonomiska hushåll och producenter gör ekonomiska val och hur effektivt olika slags delmarknader fungerar. Grundläggande synsätt och metoder i neoklassisk teori och alternativa ekonomiska teorier kring knapphet, effektivitet, alternativkostnad och olika marknadsformer behandlas. I det senare perspektivet behandlas ekonomin i sin helhet och då särskilt möjligheterna att stabilisera ekonomin med hjälp av finans-, penning- och valutapolitik. Under delkursen arbetar studenten med planering för undervisning inom samhällsekonomisk relevanta områden för grundskolans senare år och gymnasiet.

Delkurs 5 - Lärare i samhällskunskap med samhällsvetenskapliga teman 5 hp

Kursen handlar om skolämnet samhällskunskap i förhållande till grundläggande modeller och begrepp inom allmän- och ämnesdidaktik. I kursen väljer studenten i samråd med kursledare en samhällsfråga utifrån didaktiska överväganden om urvalsprinciper för undervisning i samhällskunskap. Som underlag används en skönlitterär skildring av den valda samhällsfrågan och studenten gör en beskrivning och analys med stöd av relevant samhällsvetenskaplig teori. Studenten genomför i denna avslutande delkurs en personlig utvecklingsplan inför fortsättningen på utbildningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 2, Engelska 6

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt