Eriksson T, Midlöv P, (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. 300 av 622 s.
Ericson T, Lind M, (2020) Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur AB. 100 av 789s.
FASS, Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se.
Kompendier och artiklar delas ut under kursen ca 50s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om hur läkemedel och liknande produkter tas fram, hur de omsätts i människokroppen, hur de påverkar sjukdomsprocesser samt grundläggande metodiker som används inom området.
Kursen är en utvidgning och fördjupning av en tidigare kurs (RP113A). I kursen integreras studentens kunskaper inom fysiologi, cellbiologi, immunologi och kemi med farmakologi och patobiologi genom tillämpning på behandling av utvalda sjukdomstillstånd. Farmakologiska begrepp och mekanismer bakom läkemedelsverkan är i fokus. Kursen inleds med en fördjupning inom farmakodynamiken; verkningsmekanismer och kemiska mediatorer. Kursen fortsätter därefter med fördjupning av olika sjukdomstillstånd som basen för farmakologisk behandling. Detta sker i ett så brett perspektiv som möjligt där bakomliggande orsaker, symtom, farmakologisk och icke-farmakologisk behandling samt etiska ställningstaganden diskuteras. Även vetenskapligt arbete ska läsas, bedömas och diskuteras. Farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper, inklusive verkningsmekanismer samt aspekter gällande kontraindikationer, interaktioner, graviditet, amning och biverkningar för de avhandlade substanserna diskuteras också.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kurserna RP111B, RP112B, RP113A och RP121B är godkända.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).