Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. (8 ed.) Oxford: University Press. 512s.
Polit D F, Beck C T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. (11 ed.) Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att den studerande ska tillägna sig kunskaper om vanligen förekommande forskningsdesigner inom pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap samt dess filosofiska och vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Kursen syftar även till att studenten ska fördjupa sin kunskap och förmåga i akademiskt skrivande och förmåga att formulera problemställningar ur ett forskningsetiskt perspektiv av betydelse för pediatrisk omvårdnad samt tillämpning av kritiskt analytiskt förhållningssätt. Kursen behandlar vanligen förekommande studiedesigner vid kvalitativa och kvantitativa metoder. Dessa diskuteras i relation till tillämpning, styrkor och svagheter med särskilt fokus på framställandet av kunskap utifrån perspektiven pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Inom ramen för forskningsprocessen ska studenten konstruera syfte och problemställningar ur ett forskningsetiskt perspektiv av relevans för pediatrisk vård- och omvårdnad. Slutligen tillämpas akademiskt skrivande vid framställan av en projektplan.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).