- Alvehus, J. (senaste upplagan). Problemformulering. Studentlitteratur, Lund.
- Parment, A. (senaste upplagan). Kort om marknadsföring. Studentlitteratur, Lund.
- Wirtz, J.& Lovelock, C. (senaste upplagan). Services Marketing: People, Technology, Strategy. World Scientific Publishing Co., Singapore.
- Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att skapa insikt och förtrogenhet med företagsekonomiska grundbegrepp och problemområden inom marknadsföring och service management, med empiriskt fokus inom transport och logistikbranschen. Kursen tar avstamp i kundens behov, oavsett om det är en konsument eller ett företag, för att skapa värde med produkten/tjänsten. Huvudteman i kursen är hållbara kundrelationer, marknadsföringsstrategi, omvärlds- och marknadsanalys ur ett globalt perspektiv, hållbar marknadsföring, varumärke, marknadskommunikation, konkurrensfördelar, digital marknadsföring, servicekultur, servicekvalitet samt organisering av en serviceorganisation utifrån såväl ett ledarskaps- som jämställdhets- och medarbetarperspektiv.
Kursen åsyftar även att introducera studenten till ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt relaterat till marknads- och service managementrelaterade frågeställningar härrörande transport- och logistikbranschen. I detta sammanhang introduceras vetenskaplig metod och kursen vidareutvecklar studenternas förmåga till akademiskt skrivande.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).