EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens huvudteman omfattar barns utbildning och lärande, välbefinnande och utveckling utifrån specialpedagogiska perspektiv. Förskolans specialpedagogiska uppdrag, verksamhet och ansvar analyseras i dess olika delar samt diskuteras utifrån hur de kan kombineras på sätt som gynnar barn på inkluderande och likvärdiga vis. I kursen belyses samverkan och samarbete mellan olika aktörer i och för en förskola för alla. Normer och kategoriseringar av barn problematiseras. Vidare behandlas teoretiska begrepp och perspektiv samt aktuell forskning inom specialpedagogik i förskola.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: UV206A-Omsorg, sociala relationer och ledarskap.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).