EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen behandlar skolans historiska och samtida roll med utgångspunkt i läroplansteori och teorier om maktordningar. Kursens innehåll sätts i relation till lärarens uppdrag där studenternas erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas. I kursen utvecklas studentens förmåga att diskutera och kritiskt granska skolans värdegrund i relation till rådande maktordningar.
Särskilt beaktas de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen samt frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: UV241B-Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).