Carlson E, (2010) Sjuksköterskan som handledare: innehåll i och förutsättningar för sjuksköterskors handledande funktion i verksamhetsförlagd utbildning - en etnografisk studie. Malmö: Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö högskola. 86 s.
Nilsson B, Waldemarson A-K, (2021) Kommunikation. Samspel mellan människor. Studentlitteratur. 165 s.
Sandberg H, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 250 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer. Ca 100 s.
Handledarutbildning
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla sin kompetens att handleda studenter under verksamhetsförlagd utbildning inom området hälsa, vård och omsorg.
Kursen är en introduktion till pedagogik där begrepp som didaktik, kompetens, lärande, bedömning och kunskap diskuteras och anknyts till forskning. Dessutom lyfts reflektion och kritiskt tänkande fram som pedagogiska verktyg. Vidare diskuteras olika handledningsmodeller utifrån handledarrollen för att främja studentens lärande under verksamhetsförlagd utbildning. I kursen behandlas även frågor om kommunikationens betydelse och bedömning av studenter.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Högskoleutbildning inom området hälsa, vård och omsorg om minst 120 hp.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)