Goldblatt, David (2015), The Game of Our Lives. The Meaning and Making of English Football, Penguin Books (302 s)
Hafen, Niklas (2016), En vandring längs välviljans väg. En studie om idrott och internationell utvecklingsarbete genom de skandinaviska exemplen LdB FC For Life i Sydafrika och Open Fun Football Schools i Moldavien, Malmö Studies in Sport Sciences (226 s)
Peterson, Tomas (2011), Talangutveckling eller talangavveckling? Stockholm, Sisu Idrottsböcker (145 s)
Radmann, Aage (2013), Huliganlandskapet: Medier, våld och maskuliniteter, Malmö Studies in Sport Sciences (valda delar, 54 s)
Litteratur och artiklar motsvarande cirka 400 sidor
Fotboll, kultur och samhälle
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna en grundläggande förståelse av fotbollen som kulturell företeelse och dess plats i samhället genom att behandla främst sociologiska frågeställningar, men också i termer av ekonomi och juridik
I kursen studeras den sentida utvecklingen inom svensk och internationell fotboll. En rad aktuella och problematiska områden tas upp till behandling, såsom supporterkulturen och huliganismen, selekteringen och värderingarna inom ungdomsfotbollen, regelbrott på planen samt fotbollens förändrade villkor i en alltmer kommersiell och mediacentrerad värld. Genus- och etnicitetsaspekter tas också upp till behandling.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).