Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp
Andersson, Torbjörn (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets sluttill 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. s. 41-88 (47s). Tillgängligt via internet.
Backman, Erik & Larsson, Lena (red.) (2013). I takt med tiden: perspektiv på idrottslärarutbildningi Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kap 2, (17s). Tillgänglig via internet.
Bentsen,Peter, Andkjaer, Sören &. Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Stockholm: Munksgaard, Danmark. Kap. 11 (15s)
Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. s. 49-78, 165-174, 263-268 (40s)
Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör.(2. uppl.) Stockholm: Liber. Kap 1, 5, (36s)
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76s)
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Kap 1,2,4,5 och 6 (314s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto: Dundurn. Kap. 23, 24 (40s). Tillgänglig via internet.
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H, & Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds. Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. Kap 3,11 (38s)
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19 (16s). Tillgänglig via internet.
Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V, Haug, Egil, & Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Sandahl, Björn (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962-2002. I Larsson, Håkan & Meckbach, Jane. (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott ochhälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. s. 44-69 (26s). Tillgängligt via internet.
Sandell, Klas & Sörlin, Sverker (1999). Friluftshistoria. Från “härdande friluftsliv” till ekoturismoch miljöpedagogik. Carlssons: Stockholm. s.10–61 (51s). Tillgänglig via internet.
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1-3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet
Tonkonogi, Michail, & Bellardini, Helena (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom: för hälsa,prestation och individuell utveckling. SISU idrottsböcker. Kap 2, 3, 4, 5, 6 och 7 (73 s.)
Kompendier och artiklar tillkommer i delkursen motsvarande 200 sidor.
Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200s. Väljs i samråd med kursledaren)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123–139) (16 s.)
Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156s)
Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. Kap 4, 5, 6, 7, 12 och 13. (103 s.)
Butler, Joy.I. (2016). Playing fair. Kap. 1, 2, 5, 12 (69s).
Ekblom, Maria, Ekblom, Örjan, Nyberg, Gisela & Norén Selinus, Eva. (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur. (96s)
Engdahl, Christopher, Heikkinen, Satu, & Arvidsson, Markus (2022). Hur kan vi förstå rörelser? Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik. Stockholm: Liber. (248s)
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97). (24s)
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (10 s.)
Kristén, Lars., Klingvall, Bodil & Ring, Mikael. (2020). The co-development of Inclusive Tools in Physical Education for Pupils with and without Disabilities. Sport in Society, 1-17.
Larneby, Marie (2016) Transcending gender hierarchies? Young people and floorball in Swedish school sport. Sport in Society. 19 (8–9), 1202–1213
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (Red.). (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. (2.uppl.) Stockholm: Liber. Kap. 1–3, 7, 15–16 (95 s.)
Mattson, Torun & Larsson, Håkan. (2021). ‘There is no right or wrong way’: exploring expressive dance assignments in physical education. Physical education and Sport Pedagogy. 26(2), 123–136.
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. Kap: 1, 3.3, 3.4, 3.5, 10 (44s) Tillgänglig via internet. (25s)
Nyberg, Gunn & Larsson, Håkan. (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (175s.).
Qi, Jing & Ha, Amy S. (2012). Inclusion i Physical Education; A review of literature, International Journal of Disabilities, Development and Education, 59:3, 257-281, DOI:1 10.1080.1034912X.2012.697737.
Schubring, Astrid, Bergentoft, Helene, & Barker, Dean (2021). Teaching on body ideals in physical education: a lesson study in Swedish upper secondary school. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12(3), 232–250 (18 s.).
Skolforskningsinstitutet (2020). Systematisk översikt - En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel (74 s.). Tillgänglig via internet.
Skolinspektionen (2018). Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 Stockholm: Skolinspektionen. (s.4–8, 44–58) (19 s.). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket (s.8–32, 44–54) (34 s.). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. Stockholm:
Skolverket (90s.) Tillgänglig via internet
Styrke, Britt-Marie (red.) (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber. (s. 25-69) (44s.)
Särnbrink, Björn (2023). Didaktiska modeller för lärande i bollspel. I Lundvall, Suzanne. edt ctb, & Frisk, Anders. ctb. (2023). Boll och bollspel i skolan : lek, lärande och rörelse (Första upplagan.). Liber. S 84-101 (16 s).
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro : Örebro universitet. (s. 17-48). (31s.) (tillgänglig via internet)
Styrdokument och stödmaterial från Skolverket tillkommer.
Idrott för ämneslärare II
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om fysiologi, träningslära, näringsfysiologi och biologisk utveckling. Kursen syftar även till att studenten utvecklar kunskaper om förändringar över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa. Studenten ska vidare utveckla förståelse för kroppens betydelse för lärande samt kroppsideal, liksom för hållbar utveckling och frågor om rum och lärmiljöer. Vidare ska studenten vidareutveckla sin förmåga att didaktiskt arbeta med idrottslärans former varvid även motionspsykologiska begrepp behandlas.
Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp
I delkursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former, i vilket även ingår simning med livräddning. I delkursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och vinterfriluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och vinterfriluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp
Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan.
Studenterna ska även vidareutveckla sin förmåga att använda idrottslärans former. Särskilt fokus läggs på grundläggande begrepp samt hur man kan anpassa och organisera komplexa rörelser inom formerna friidrott, gymnastik, bollform och dans.
Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Hur kroppen kan förstås i relation till sociala, pedagogiska och kulturella villkor diskuteras. Synen på kroppen analyseras även utifrån sociala, språkliga och genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv i en skola för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts.
I delkursen diskuteras frågor om rum och lärandemiljöer med utgångpunkt i diskussioner om hur samhället ska möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt. Detta relateras särskilt till friluftsliv varvid arbete sker med att anpassa undervisning i friluftsliv, t ex att orientera sig i okänd miljö, samt till olika rum och lärmiljöer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Genomgången kurs IF183F Idrott för ämneslärare I, med minst 15 hp med lägst betyget godkänd.Eller motsvarande.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).