I delkursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former, i vilket även ingår simning med livräddning. I delkursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och friluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och friluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Idrott för ämneslärare II
Om kursen
Kursinnehåll
.
Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan. Studenterna arbetar även med grundläggande begrepp inom motionspsykologin. Studenterna fördjupar sin förmåga att använda idrottslära och träningslära. Särskilt fokus läggs på begrepp samt hur man kan anpassa och organisera komplexa rörelser inom bollspel, dans, friidrott och gymnastik. I delkursen behandlas träningslära samt idrottslärans former med särskilt fokus på grundläggande begrepp samt hur man kan anpassa och organisera komplexa rörelser inom formerna friidrott, gymnastik, bollform och dans. Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Hur kroppen kan förstås i relation till sociala, pedagogiska och kulturella villkor diskuteras. Synen på kroppen analyseras även utifrån sociala, språkliga och genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Observation som forskningsmetod behandlas. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv i en skola för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts. I delkursen problematiseras frågor om rum och lärandemiljöer med utgångpunkt i diskussioner om hur samhället ska möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt. Detta relateras särskilt till friluftsliv varvid arbete sker med att anpassa undervisning i friluftsliv, t ex att orientera sig i okänd miljö, samt till olika rum och lärmiljöer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Genomgången kurs IF183F Idrott för ämneslärare I, med minst 15 hp med lägst betyget godkänd.
Eller motsvarande.
Urval
Betyg 34%, Högskolepoäng 32%, Högskoleprov 34%
Kurslitteratur
Aspelin, Jan-Anders & Tysk, Anders (2006). Ledarskap på långfärdsskridsko. Stockholm: SISU idrottsböcker. (43 s)
Bentsen,Peter, Andkjaer, Sören &. Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Stockholm: Munksgaard, Danmark. Kap. 11 (15s)
Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. s. 49-78, 165-174, 263-268 (40s)
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76s)
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (368s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto: Dundurn. Kap. 23, 24 (40s)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H, & Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds. Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Ljung, Lars (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (42s).
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19 (16s)
Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V, Haug, Egil, & Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1-3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet
Kompendier och artiklar om ca 200 sid
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200s. Väljs i samråd med kursledaren)
Apelmo, Elisabet (2012) ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorsavhandling Lunds universitet (digital sammanfattning 10s.). (tillgänglig via internet)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (20s.). (tillgänglig via internet)
Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156s).
Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. Kap 4, 7, 12 och 13 (75s).
Butler, Joy.I. (2016). Playing fair. Kap. 1, 2, 5, 12 (60s). (tillgänglig via internet)
Ekblom, Maria, Ekblom, Örjan, Nyberg, Gisela & Norén Selinus, Eva. (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur (96 s).
Faskunger, Johan & Nylund, Kamilla (2014). Motivation för motion: hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet. 1. uppl. Stockholm: SISU Idrottsböcker (158s).
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97).
Hasslöf, Helene (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. (s. 1-35). (tillgänglig via internet)
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London: SAGE. (s. 57–76 och 463–573).
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa (doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189)
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. Kap: 1, 3.3, 3.4, 3.5, 10 (44s). Tillgänglig via internet.
Pedersen Gurholt, K. (2008). Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an educated man. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 8(1). (s. 55-70). (tillgänglig via internet)
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott : utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund. Studentlitteratur. Kap 3 och 5 (40s)
Styrke, Britt-Marie (red.) (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber. (s. 25-69)
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro : Örebro universitet. (s. 17-48). (tillgänglig via internet)
Weinberg, Robert S. & Gould, Daniel (2015). Foundations of Sport and Exercise Psychology (6ht Ed). USA: Human Kinetics Publishers. Kap. 3, 6, 17, 18 (110 s).
Kurslitteratur inom delkurs
Fysisk Aktivitet i Förändring
Aspelin, Jan-Anders & Tysk, Anders (2006). Ledarskap på långfärdsskridsko. Stockholm: SISU idrottsböcker. (43 s)
Bentsen,Peter, Andkjaer, Sören &. Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Stockholm: Munksgaard, Danmark. Kap. 11 (15s)
Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. s. 49-78, 165-174, 263-268 (40s)
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76s)
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (368s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto: Dundurn. Kap. 23, 24 (40s)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H, & Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds. Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Ljung, Lars (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (42s).
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19 (16s)
Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V, Haug, Egil, & Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1-3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet
Kompendier och artiklar om ca 200 sid
Rum, Kropp och Samhälle
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200s. Väljs i samråd med kursledaren)
Apelmo, Elisabet (2012) ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorsavhandling Lunds universitet (digital sammanfattning 10s.). (tillgänglig via internet)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (20s.). (tillgänglig via internet)
Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156s).
Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. Kap 4, 7, 12 och 13 (75s).
Butler, Joy.I. (2016). Playing fair. Kap. 1, 2, 5, 12 (60s). (tillgänglig via internet)
Ekblom, Maria, Ekblom, Örjan, Nyberg, Gisela & Norén Selinus, Eva. (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur (96 s).
Faskunger, Johan & Nylund, Kamilla (2014). Motivation för motion: hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet. 1. uppl. Stockholm: SISU Idrottsböcker (158s).
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97).
Hasslöf, Helene (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. (s. 1-35). (tillgänglig via internet)
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London: SAGE. (s. 57–76 och 463–573).
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa (doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189)
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. Kap: 1, 3.3, 3.4, 3.5, 10 (44s). Tillgänglig via internet.
Pedersen Gurholt, K. (2008). Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an educated man. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 8(1). (s. 55-70). (tillgänglig via internet)
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott : utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund. Studentlitteratur. Kap 3 och 5 (40s)
Styrke, Britt-Marie (red.) (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber. (s. 25-69)
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro : Örebro universitet. (s. 17-48). (tillgänglig via internet)
Weinberg, Robert S. & Gould, Daniel (2015). Foundations of Sport and Exercise Psychology (6ht Ed). USA: Human Kinetics Publishers. Kap. 3, 6, 17, 18 (110 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).