Berg, Insoo Kim & De Jong, Peter (2013) Lösningsbyggande samtal. Lund: Studentlitteratur AB (597 s).
Egan, Gerard (2017) The Skilled Helper.A client-centred approach. Cenage Learning EMEA (512 s).
Maltén, Arne (1998). Kommunikation och kon?ikthantering. Lund: Studentlitteratur (208 s).
Strömquist, Siv (2014). Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup (267 s).
Øiestad, Guro (2005) Feedback. Stockholm: Liber AB (140 s)
Vägledning, handledning, feedback och kommunikation
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att planera och handleda verksamhetsförlagd utbildning för studie- och yrkesvägledarstudenter samt utvärdera resultatet. Kursen syftar även till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att handleda och leda samtal och ge feedback med stöd av olika kommunikationsstrategier.
I kursen introduceras samtalsmodeller i relation till hur verksamhetsförlagd utbildning kan planeras och genomföras. I kursen studeras och används formativa bedömnings- och utvärderingsmodeller. I kursen studeras och problematiseras även olika handlednings- och kommunikationsstrategier.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Studie-och yrkesvägledarexamen.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).