Grupprocesser samt hantering av konflikter och kränkningar
Om kursen
Vill du förstå hur grupper fungerar – och hur du som pedagog kan hantera svåra situationer på ett professionellt sätt?
Den här kursen ger dig grundläggande kunskaper om gruppdynamik, konflikter och kränkande behandling, samt praktiska verktyg för att hantera dessa utmaningar i pedagogiska sammanhang.
Vad lär du dig?
- Hur grupper utvecklas och påverkas av ledarskap
- Vad som kännetecknar konflikter och kränkande behandling
- Hur du kan förebygga och hantera svåra situationer i gruppen
- Samtalsmetodik – att strukturera och genomföra samtal i känsliga lägen
Du får både teoretisk förståelse och praktisk träning i att hantera verkliga situationer som kan uppstå i pedagogiska miljöer.
Kursen är helt webbaserad, utan webbaserade träffar på fasta tider och utan fysiska träffar.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en grundläggande förståelse för grupprocesser och till dessa processer knutna dysfunktionella mekanismer som konflikter och kränkande behandling. Kursens syftar även till att studenten ska utveckla grundläggande färdigheter avseende en pedagogisk hantering av dessa mekanismer.
Inom kursen behandlas skilda psykologiska mekanismer i gruppsammanhang; med utgångspunkt dels i hur skilda dysfunktionella mekanismer kan gestalta sig, dels hur pedagogen, genom utformandet av ledarskapet, aktivt kan påverka klimat och funktionalitet inom en grupp.
Formellt och psykologiskt baserade definitioner behandlas liksom uppkomstmekanismer, former och vägar att inom en pedagogisk kontext hantera konflikter respektive fall av kränkande behandling.
Vidare behandlas samtalsmetodiska principer.
Kursen består av följande moduler:
1. Grupputveckling och ledarskap
2. Konflikter och kränkande behandling
3. Samtalsmetodik
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).