Den litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
Fakta
- Kontaktperson:
- Magnus Persson
- Finansiär:
-
- Vetenskapsrådet
- Ansvarig vid Mau:
- Magnus Persson
- Externa projektmedlemmar:
-
- Ylva Lindberg - Jönköping University
- Projektperiod:
- 01 januari 2025 - 31 december 2028
- Fakultet/institution:
- Forskningsämne:
Projektbeskrivning
Syftet med detta forskningsprojekt är att analysera vad som egentligen står på spel i de pågående striderna i Sverige om den litterära kanon, med fokus på debatten om och implementeringen av Tidöavtalets förslag. Historiska och internationella jämförelser är en viktig del av undersökningen.
Projektet studerar i tre arbetspaket – som fokuserar utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik (svensklärarutbildning) – frågan om kanon i detalj. Genom dessa tre kombinerade empiriska ingångar kommer projektet att bli det första i sitt slag, och bidra till en forskningsförankring av kanonpraktiker.
Det teoretiska ramverket består av cultural policy studies och axiologi (värdeteori), som metodologiskt är kombinerat med nexusanalys (kopplingar mellan diskurser och handlingar).
Projektet utgår ifrån följande forskningsfrågor:
- Hur konstrueras konsensus och dissensus av tongivande aktörer i frågan om en litterär kanon?
- Vad, mer specifikt, är man (o)överens om?
- Vilka värden och funktioner tillskrivs kanon, litteraturläsning och litteraturundervisning av de olika aktörerna?
- Vilka samverkande och motverkande diskurser är de olika aktörerna situerade inom?