Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
-
- Akademisk högtid
- Akademisk högtid
- Akademiska traditioner
- Möt våra nya professorer
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskap är ett brett område som innefattar många olika dimensioner av forskning om utbildning, undervisning och lärande, vilket är centrala områden för yrkesutbildning till lärare men även av relevans i andra utbildningssammanhang.
Forskningen inriktas på olika nivåer av utbildning, såsom utbildningens organisation och ledning utifrån politiska, sociala, ekonomiska och kulturella perspektiv, den lärandes förutsättningar, innehållet för lärande, samt studier av lärares och skolledares arbete för att planera, genomföra och utvärdera utbildning.
Forskare, publikationer och projekt
Fredrik Alvén
Malin Axelsson
Thom Axelsson
Jutta Balldin
Peter Bengtsson
Jakob Billmayer
Eva Davidsson
Rebecka Fingalsson
Anna-Lena Godhe
Pernilla Granklint Enochson
Ylva Grufstedt
Anne Harju
Helen Hasslöf
Lisa Hellström
Hanna Hofverberg
Kristine Hultberg Ingridz,
Alexander Jansson
Annika Karlsson
Maria Kouns
Marie Larneby
Dorota Lembrer
Peter Lilja
Vanja Lozic
Adrian Lundberg
Janna Lundberg
Mats Lundström
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson
Stefan Nyzell
Linda Palla
Jonas Qvarsebo
David Rosenlund
Margareta Serder
Marie Sjöblom
Hanna Sjögren
Madeleine Sjöman
Jesper Sjöström
Kristian Stålne
-
2024 | Artikel i tidskrift
Educating the ingenium : On Spinoza's perfectionism and the pedagogical relation
Johan Dahlbeck
-
2024 | Artikel i tidskrift
Understanding students’ learning of technology through interaction supported by virtual reality
Johan Lind
-
2024 | Konferensbidrag
Using Visual Thinking Strategies (VTS) to support Universal Design for Learning's (UDL) multiple means of engagement, representation, action and expression
Margaret Flood, J. Shaun Nolan, Fred Boss
-
2024 | Konferensbidrag
Teaching for Understanding and Meaning Making
Clas Olander
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Futures and strategic learning: Strategy narrative and storytelling
Kenneth Mølbjerg Jørgensen
-
2024 | Artikel i tidskrift
Immigrant students’ experiences of (Re)producing school mathematics in home-School transitions: epistemological positioning
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Tact, between surveillance and veillance sur
Morgan Deumier
-
2024 | Övrigt
Flerspråkiga och kulturella aspekter i matematikundervisningen
Ulrika Ryan, Petra Svensson Källberg
-
2024 | Rapport
"Ingen sa sanningen": en studie med fokus på ungas röster om avbrott från gymnasiet i Malmö
Anne Harju, Anna Singhateh
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
The paradox of controversy: The Possibilities and Risks of Teaching Controversial Issues in Religious Education
Fredrik Portin
-
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Global och Glokal Hälsa (GGH) - Välbefinnande och lärande i Glokal miljö
jonas.christensen@mau.se -
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Reflekterande digitalt och online-skrivande inom högre utbildning och livslångt lärande.
eva.wennas-brante@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
Forskningsprojekt
Accelerating Teaching - Approaching particle accelerators and new scientific research through online professional development
eva.davidsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Från ord till siffror. Hur läsning blir ett samhälleligt och didaktiskt problem
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Skolchefen i brytningspunkten: Begränsningar, hot och möjligheter med skolans demokratiska uppdrag
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolarkitektur för framtidens pedagogik
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se