Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
- 
                    
    - Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
- 
            
            - Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
 
 På sidan
- 
                    
    - Forskning
- Forskning
- 
            
            - Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- 
            
            - Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
 
 
- Forskningsämnen
- 
            
            - Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
 
- 
            
            - Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
 
- 
            
            - Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
 
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
 På sidan
- 
                    
    På sidan
- 
                    
    - Om oss
- Om oss
- 
            
            - Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
- 
            
            - Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
 
- 
            
            - Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
 
- 
            
            - Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
 
 
- 
            
            - Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
 
- Ledning och beslutsvägar
- 
            
            - Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
 
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- 
            
            - Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
 
- Universitetet i en orolig värld
 På sidan
 
                Presentation
Anders Jakobsson är professor i pedagogik med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik. Han undrvisar och forskar också inom dessa områden. en del av sin tjänst har han vid Nationellt resurscentrum för Fysik vid Lunds universitet och har utvärderingsuppdrag för Högskoleverket och Skolverket. Hans forskning handlar framförallt om elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen. Deltar också i forskning om elevers attityder till NO-undervisningen. Deltar för närvarande i forskning om hur studenter på lärarutbildningen lär sig när de använder datorbaserad utbildning /AHLE-kursen). Internationella kontakter med forskare inom naturvetenskaplig didaktik.
Publikationer
- 
            
                2025 | KonferensbidragSymposium: Languages and literacies in science educationAnders Jakobsson 
- 
            
                2024 | KonferensbidragUTRYMME FÖR FLERSPRÅKIGHET?: PEDAGOGISKA MÖJLIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR FÖR FLERSPRÅKIGA FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH AKTIVITETER I NO-UNDERVISNINGENAnnika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson 
- 
            
                2023 | KonferensbidragSpaces for multilingualism?: Multilingual approaches and activities in mathematics and science educationAnnika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson 
- 
            
                2023 | Artikel i tidskriftSubject-language perspectives on multilingual students learning in scienceAnders Jakobsson, Maria Kouns 
- 
            
                2022 | Kapitel i bok, del av antologiTransspråkande NO-klassrum: Flerspråkiga vägar till ämneslitteracitetAnnika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Anders Jakobsson 
