Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Annika
Karlsson
Universitetslektor
annika.karlsson@mau.se
040-665 83 66
orcid.org/0000-0001-8751-2698
Presentation
Min forskning fokuserar undervisning och lärande i NO-klassrum där elevers flerspråkighet ses som en resurs för deras utveckling av ämneskunskaper och ämneslitteracitet. I en undervisningspraktik som tillämpar transspråkande arbetssätt använder lärare och elever alla tillgängliga språkliga resurser, såsom första- och andraspråk, bildspråk, gester, kroppsspråk och digitala hjälpmedel dynamiskt, funktionellt och pragmatiskt för att underlätta meningsskapande. Forskningen belyser de möjligheter och utmaningar som transspråkande förhållningssätt och strategier skapar för inkludering av flerspråkiga elever och därmed deras förutsättningar att utveckla kunskaper och litteracitet i de naturvetenskapliga ämnena.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Utveckling av språkligt inkluderande strategier för NTA-undervisning: en interventionsstudie för att främja alla elevers lärandei naturvetenskap
Annika Karlsson, Helena Holmström
-
2024 | Konferensbidrag
SEMIOTISKA RESURSERS SAMSPEL I ETT TRANSSPRÅKANDE NO-KLASSRUM
Annika Karlsson
-
2024 | Konferensbidrag
UTRYMME FÖR FLERSPRÅKIGHET?: PEDAGOGISKA MÖJLIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR FÖR FLERSPRÅKIGA FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH AKTIVITETER I NO-UNDERVISNINGEN
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ views and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism?: Multilingual approaches and activities in mathematics and science education
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson