Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Presentation
Åsa Delblanc, Filosofie doktor i pedagogik
Jag är lektor i pedagogik med en doktorsexamen i pedagogik. Min forskning fokuserar på förskola och early childhood, särskilt frågor om likvärdighet, demokrati och utbildningens kompensatoriska uppdrag. Jag är särskilt intresserad av hur litteratur, språk och estetiska upplevelser kan främja barns delaktighet, lärande och välbefinnande.
Mitt arbete kombinerar sociokulturella och poststrukturella perspektiv och bygger ofta på teorier om makt, normer och bildning. Jag har publicerat inom teman som literacy, inkludering, flerspråkighet och läsningens roll i förskolan. En återkommande fråga i min forskning är hur ramfaktorer och institutionella villkor formar pedagogers praktik och barns möjligheter.
Utöver min forskning är jag engagerad i samverkansprojekt med förskolor och skolor, där jag använder aktionsforskning för att överbrygga klyftan mellan teori och praktik. Jag undervisar också inom förskollärarutbildningen, med särskilt fokus på vetenskapsteori, didaktik och literacy.
Publikationer
-
2025 | Bok
Väcka läslust i förskolan
Åsa Delblanc
-
2025 | Konferensbidrag
Teoriers funktion i flerstämmig didaktik
Ann-Christine Vallberg Roth, Åsa Delblanc, Johan Deltner, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Jessica Eng, Carolina Martinez, Catrin Stensson
-
2023 | Artikel i tidskrift
Barns lek i modern barndom
Åsa Delblanc
-
2022 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Pedagogiska möjligheter i mångfaldens förskola
Åsa Delblanc
-
2021 | Samlingsverk (redaktörskap)
Möjligheter och utmaningar för förskola: i en tid av mångfald och rörlighet
Åsa Delblanc, Anne Harju, Annika Åkerblom