Presentation

Åsa Delblanc, Filosofie doktor i pedagogik

Jag är lektor i pedagogik med en doktorsexamen i pedagogik. Min forskning fokuserar på förskola och early childhood, särskilt frågor om likvärdighet, demokrati och utbildningens kompensatoriska uppdrag. Jag är särskilt intresserad av hur litteratur, språk och estetiska upplevelser kan främja barns delaktighet, lärande och välbefinnande.

Mitt arbete kombinerar sociokulturella och poststrukturella perspektiv och bygger ofta på teorier om makt, normer och bildning. Jag har publicerat inom teman som literacy, inkludering, flerspråkighet och läsningens roll i förskolan. En återkommande fråga i min forskning är hur ramfaktorer och institutionella villkor formar pedagogers praktik och barns möjligheter.

Utöver min forskning är jag engagerad i samverkansprojekt med förskolor och skolor, där jag använder aktionsforskning för att överbrygga klyftan mellan teori och praktik. Jag undervisar också inom förskollärarutbildningen, med särskilt fokus på vetenskapsteori, didaktik och literacy.