Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Forskning
- Forskningsämnen
- Barn- och ungdomsvetenskap
Barn- och ungdomsvetenskap
ungdomsvetenskap
Det tvärvetenskapliga fältet barn- och ungdomsvetenskap handlar om studier om och tillsammans med barn och ungdomar inom ramen för barndom som social struktur och period i livet. Barns liv, erfarenheter, relationer och vardag är centrala för forskare inom fältet.
Inom det tvärvetenskapliga fältet barn-och ungdomsvetenskap arbetar forskare från olika discipliner med frågor som fokuserar på barn och ungdomar samt den tid i en människas liv som kallas barndom. Barns livsvillkor, lärande, utveckling, kultur och identitetsskapande är intressanta fenomen för forskare inom fältet. Hur olika aktörer och institutioner på olika sätt bidrar till att forma barns liv och hur barn förhåller sig till detta formande samt själva formar sina liv, är viktiga frågor inom barn-och ungdomsvetenskapen.
Barns erfarenheter av exempelvis digitalisering, migration, mobilitet, miljöförändringar, knapp ekonomi, segregation, delaktighet och lek studeras i relation till barns tillvaro i skolor, fritidshem och förskolor. Barn som politiska subjekt är en viktig utgångspunkt. Forskarna i barn-och ungdomsvetenskap vid institutionen för Barndom, utbildning, samhälle (BUS) vid Malmö universitet har akademiska hemvister i fälten socialt arbete, medie-och kommunikationsvetenskap, pedagogik, statsvetenskap, historia, genusvetenskap, etnologi, religionsantropologi och migrationsstudier.
Forskarna i barn-och ungdomsvetenskap vid Malmö universitet deltar i utbildning och handledning på grund-och avancerad nivå samt driver egna forskningsprojekt inom fältet.
Forskare, publikationer och projekt
-
TA
Thom Axelsson - Docent
thom.axelsson@mau.se
-
Sara Berglund - Universitetslektor
sara.berglund@mau.se
-
CB
Carina Berkhuizen - Universitetsadjunkt
carina.berkhuizen@mau.se
-
Laurence Delacour - Universitetsadjunkt
laurence.delacour@mau.se
-
Robin Ekelund - Universitetslektor
robin.ekelund@mau.se
-
AH
Anne Harju - Docent
anne.harju@mau.se
-
Malin Ideland - Professor
malin.ideland@mau.se
-
CL
Caroline Ljungberg - Vicedekan/Universitetslektor
caroline.ljungberg@mau.se
-
CL
Camilla Löf - Universitetslektor
camilla.lof@mau.se
-
CM
Carolina Martinez - Universitetslektor
carolina.martinez@mau.se
-
Linda Palla - Docent
linda.palla@mau.se
-
ÅP
Åse Piltz - Universitetslektor
ase.piltz@mau.se
-
Jonas Qvarsebo - Docent
jonas.qvarsebo@mau.se
-
AR
Annika Rosén - Universitetslektor
annika.rosen@mau.se
-
MN
Mattias Nilsson Sjöberg - Universitetsadjunkt
mattias.nilsson_sjoberg@mau.se
-
DT
Despina Tzimoula - Universitetslektor
despina.tzimoula@mau.se
-
AV
Anna Vento - Universitetsadjunkt
anna.vento@mau.se
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
Ögonblick i Lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning – trepartssamtalet
Roger Johansson, Mona Holmqvist, Paul Strand
-
2020 | Kapitel i bok, del av antologi
Resistance and negotiation
Vanja Lozic
-
2020 | Artikel i tidskrift
A review of research on the Anthropocene in early childhood education
Hanna Sjögren
-
2020 | Artikel i tidskrift
Longing for the Past:
Hanna Sjögren
-
2020 | Rapport
Att främja hälsa och förebbygga ohälsa bland ungdomar
Lisa Hellström, Linda Beckman
-
2020 | Artikel i tidskrift
Redesign of an Outdoor Space in a Swedish Preschool
Birgitta Nordén, Helen Avery
-
2020 | Artikel i tidskrift
Children’s education in ‘good’ nature
Anne Harju, Jutta Balldin, Danielle Ekman Ladru, Katarina Gustafson
-
2020 | Artikel i tidskrift
Concepts for historical and geographical thinking in Sweden´s and Spain´s Primary Education curiicula
Juan Moreno-Vera, Fredrik Alvén
-
2020 | Rapport
Engagemang, fri tid och drömmen om delaktighet
Jens Sjölander, Peter Håkansson
-
2020 | Artikel i tidskrift
The housing pathways of lesbian and gay youth and intergenerational family relations<em></em>
Cesare Di Feliciantonio, Myrto Dagkouli-Kyriakoglou