Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Barn- och ungdomsvetenskap
ungdomsvetenskap
Det tvärvetenskapliga fältet barn- och ungdomsvetenskap handlar om studier om och tillsammans med barn och ungdomar inom ramen för barndom som social struktur och period i livet. Barns liv, erfarenheter, relationer och vardag är centrala för forskare inom fältet.
Inom det tvärvetenskapliga fältet barn-och ungdomsvetenskap arbetar forskare från olika discipliner med frågor som fokuserar på barn och ungdomar samt den tid i en människas liv som kallas barndom. Barns livsvillkor, lärande, utveckling, kultur och identitetsskapande är intressanta fenomen för forskare inom fältet. Hur olika aktörer och institutioner på olika sätt bidrar till att forma barns liv och hur barn förhåller sig till detta formande samt själva formar sina liv, är viktiga frågor inom barn-och ungdomsvetenskapen.
Barns erfarenheter av exempelvis digitalisering, migration, mobilitet, miljöförändringar, knapp ekonomi, segregation, delaktighet och lek studeras i relation till barns tillvaro i skolor, fritidshem och förskolor. Barn som politiska subjekt är en viktig utgångspunkt. Forskarna i barn-och ungdomsvetenskap vid institutionen för Barndom, utbildning, samhälle (BUS) vid Malmö universitet har akademiska hemvister i fälten socialt arbete, medie-och kommunikationsvetenskap, pedagogik, statsvetenskap, historia, genusvetenskap, etnologi, religionsantropologi och migrationsstudier.
Forskarna i barn-och ungdomsvetenskap vid Malmö universitet deltar i utbildning och handledning på grund-och avancerad nivå samt driver egna forskningsprojekt inom fältet.
Forskare, publikationer och projekt
-
Personal
Elsa Andersson - Doktorand
elsa.andersson@mau.se -
TAPersonal
Thom Axelsson - Docent/Universitetslektor
thom.axelsson@mau.se -
Personal
Jutta Balldin - Universitetslektor
jutta.balldin@mau.se -
Personal
Sara Berglund - Universitetslektor
sara.berglund@mau.se -
CBPersonal
Carina Berkhuizen - Universitetsadjunkt
carina.berkhuizen@mau.se -
Personal
Laurence Delacour - Universitetsadjunkt
laurence.delacour@mau.se -
Personal
Morgan Deumier - Doktorand
morgan.deumier@mau.se -
Personal
Robin Ekelund - Universitetslektor
robin.ekelund@mau.se -
Personal
Anne Harju - Docent/Universitetslektor
anne.harju@mau.se -
Personal
Malin Ideland - Docent/Professor
malin.ideland@mau.se -
Personal
Dorota Lembrer - Universitetslektor
dorota.lembrer@mau.se -
CLPersonal
Caroline Ljungberg - Vicedekan/Universitetslektor
caroline.ljungberg@mau.se -
Personal
Vanja Lozic - Docent/Universitetslektor
vanja.lozic@mau.se -
Personal
Osa Lundberg - Universitetslektor
osa.lundberg@mau.se -
Personal
Camilla Löf - Universitetslektor
camilla.lof@mau.se -
Personal
Carolina Martinez - Docent/Universitetslektor
carolina.martinez@mau.se -
Personal
Sepandarmaz Mashregehi - Universitetsadjunkt
sepandarmaz.mashreghi@mau.se -
Personal
Birgitta Nordén - Universitetslektor
birgitta.norden@mau.se -
Personal
Linda Palla - Docent/Universitetslektor
linda.palla@mau.se -
ÅPPersonal
Åse Piltz - Universitetslektor
ase.piltz@mau.se -
Personal
Jonas Qvarsebo - Docent/Universitetslektor
jonas.qvarsebo@mau.se -
ARPersonal
Annika Rosén - Jurist
annika.rosen@mau.se -
Personal
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt - Universitetslektor
magdalena.ohrfelt@mau.se -
Personal
Therese Sterner - Universitetslektor
therese.sterner@mau.se -
DTPersonal
Despina Tzimoula - Universitetslektor
despina.tzimoula@mau.se -
AVPersonal
Anna Vento - Universitetsadjunkt
anna.vento@mau.se -
Personal
Emelie Wiklund - Doktorand
emelie.wiklund@mau.se -
Personal
Angelica Wågby Gräfe - Doktorand
angelica.wagby@mau.se
-
2022 | Artikel i tidskrift
Abduktiv analys i samverkansforskning: fokus på didaktiska modeller i förskola
Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Artikel i tidskrift
Lyssnandets didaktik som grundton i flerstämmig undervisning – exemplet rytmatik
Ylva Holmberg, Catrin Stensson, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Συμμετοχικός ανασχεδιασμός σχολικής αυλής σε παιδικό σταθμό στη Σουηδία: Ευκαιρίες και περιορισμοί στην προώθηση της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπυξη
Birgitta Nordén, Helen Avery
-
2022 | Artikel i tidskrift
Uppfostringsanstalt – mellan skola och fängelse: Ungdomskriminalitet, disciplinering och begåvning under det tidiga 1900-talet
Thom Axelsson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Listening to the Social World of the Child: A Phenomenological Proposal
Angelica Wågby Gräfe, Magnus Englander
-
2022 | Artikel i tidskrift
Den sociala meningen med barns delaktighet i vårdnads-, boende- och umgängesprocesser
Angelica Wågby Gräfe
-
2022 | Artikel i tidskrift
Characteristics of teaching music in preschool: The written descriptions of Swedish preschool teachers and principals
Ylva Holmberg, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
The engine of the nation: the supernormal pupil and classes for the gifted in sweden in the early 20th century
Thom Axelsson
-
2022 | Artikel i tidskrift
Historieämnet ska förnyas och användas varsamt
Fredrik Alvén
-
2022 | Konferensbidrag
Childhood in the Anthropocene: On the Education of Children in the New Geological Epoch
Hanna Sjögren
-
Forskningsprojekt
Att växa upp i papperslöshet: Unga vuxnas livsberättelser om hur de påverkats av en barndom levd med ett långvarigt överhängande hot om...
jacob.lind@mau.se -
Forskningsprojekt
Visual Thinking Strategies (VTS) i undervisning i tidiga skolor
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Learning from the margins: Social inclusion of highly marginalised young people in urban settings
anne.harju@mau.se