Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Christian
Andersson
Universitetsadjunkt
christian.hans.andersson@mau.se
040-665 78 59
orcid.org/0000-0002-8534-6320
Presentation
Forskningsintresse
Min skolforskning handlar om matematikundervisning om AI ur ett samhällsperspektiv.
Syftet med mitt doktorandprojekt är att undersöka vinster och utmaningar vid undervisning av kritiskt tänkande på gymnasienivå i relation till ny digital teknik och persondata. Ny digital teknik är t.ex. maskininlärning och artificiell intelligens, och persondata förstås i detta sammanhang som data som skildrar personligt beteende, åsikter, känslor etc som samlas in när användaren interagerar med sociala medier, digitala enheter, butiksmedlemskort/loggar, smarta hem etc.
Kritiskt tänkande definieras som en förmåga att se alternativa handlingsmöjligheter i situationer, och förmåga att agera mot problematiska metoder, såsom exploatering av utsatta grupper eller när viktiga beslut fattas av diskriminerande algoritmer.
Projektet undersöker vilka diskurser som avspeglas när sådana lärandemål för matematikundervisning diskuteras. Hur relateras lärandemålen med andra mer traditionella lärandemål för matematikundervisningen, i styrdokument, bland lärarstudenter, i klassrum?
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Mathematical understanding of training data and AI: a lesson plan for critical thinking and ethical perspectives
Christian H. Andersson, Joakim Andersson, Petter Ljung
-
2024 | Konferensbidrag
AI literacy for teaching social sustainability may require specific societal awareness
Christian H. Andersson
-
2023 | Artikel i tidskrift
An examination of pre-service mathematics teachers’ ethical reasoning in big data with considerations of access to data
Christian H. Andersson, Jordan T. Register
-
2022 | Konferensbidrag
Analysing PSTs Ethical Reasoning in a Data Driven World
Jordan Register, Christian H. Andersson
-
2022 | Konferensbidrag
Mathematics curriculum discourses on democracy: Critical thinking in the age of digital traces
Christian H. Andersson, Lisa Björklund Boistrup, Helena Roos