Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Christian
Andersson
Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se
040-665 78 59
orcid.org/0000-0002-8534-6320
Presentation
Forskningsintresse
Syftet med mitt doktorandprojekt är att undersöka vinster och utmaningar vid undervisning av kritiskt tänkande på gymnasienivå i relation till ny digital teknik och personuppgifter. Ny digital teknik är t.ex. maskininlärning och artificiell intelligens, och personuppgifter förstås i detta sammanhang som data som skildrar personligt beteende, åsikter, känslor etc som samlas in när användaren interagerar med sociala medier, digitala enheter, butiksmedlemskort/loggar, smarta hem etc.
Kritiskt tänkande definieras som en förmåga att se alternativa handlingsmöjligheter i situationer, och förmåga att agera mot problematiska metoder, såsom exploatering av utsatta grupper eller när viktiga beslut fattas av diskriminerande algoritmer.
Projektet undersöker vilka diskurser som avspeglas när sådana lärandemål för matematikundervisning diskuteras. Hur relateras lärandemålen med andra mer traditionella lärandemål för matematikundervisningen, i styrdokument, bland lärarstudenter, i klassrum?
Publikationer
-
2023 | Artikel i tidskrift
An examination of pre-service mathematics teachers’ ethical reasoning in big data with considerations of access to data
Christian H. Andersson, Jordan T. Register
-
2022 | Konferensbidrag
Analysing PSTs Ethical Reasoning in a Data Driven World
Jordan Register, Christian H. Andersson
-
2022 | Konferensbidrag
Mathematics curriculum discourses on democracy: Critical thinking in the age of digital traces
Christian H. Andersson, Lisa Björklund Boistrup, Helena Roos
-
2022 | Konferensbidrag
Assessment discourse in mathematics curriculum: a hindrance for critical thinking and democracy?
Christian H. Andersson
-
2021 | Konferensbidrag
A critical gaze on new digital technology: Answers from mathematics education?
Christian H. Andersson