Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
När det gäller undervisning, forskning och samverkan arbetar jag främst med elevers meningsskapande processer, lärares kollegiala lärande och studenters utveckling av professionskunnande.
Fokus hamnar ofta på relationen språk- och kunskapsutveckling där forskningen rör literacy i spannet disciplinary literacy och allmän literacy. Inom samverkan tar det sig ofta uttryck i praktikutvecklande med skolor/lärare och inom lärar- och forskarutbildning undervisar och handleder jag med fokus stöttning av språkutvecklande arbetssätt.
Har lärarlegitimation i biologi, kemi, fysik och matematik (högstadiet) samt biologi, kemi, naturkunskap och miljövetenskap (gymnasiet).
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Meaning Making Of Words In Multilingual School Science Settings
Clas Olander, Sofie Johansson
-
2024 | Artikel i tidskrift
From founding voices to future visions: languages and literacies in science education
Magdalena Kersting, Kristina Danielsson, Eduardo Fleury Mortimer, Clas Olander, Christina Siry, Kok-Sing Tang
-
2024 | Artikel i tidskrift
Meaning-making of arrows in a representation of the greenhouse effect
Johan Nelson, Clas Olander
-
2023 | Artikel i tidskrift
Teachers’ noticing to promote students’ mathematical dialogue in group work
Marie Sjöblom, Paola Valero, Clas Olander
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
I am writing a research proposal, do you want to join?
Clas Olander
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.