Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Emelie Madeleine Charlotte
Nilsson
Doktorand/Universitetsadjunkt
emelie.m.nilsson@mau.se
040-665 77 38
orcid.org/0000-0002-4226-9126
Presentation
Universitetsadjunkt och doktorand på institutionen Bardom, Utbildning, Samhälle. Är utbildad förskollärare, Magister i pedagogiskt arbete och Master i Utbildningsvetenskap och är nu doktorand i pedgogik. Utöver doktorandstudierna undervisar jag på förskollärarprogrammet.
Jag är intresserad av frågor kring högre utbildning och professionsutbildning/lärarutbildning och dess roll i skol- och samhällsutveckling med fokus på frågeställningar som rör sig inom utbildningssociologi, pedagogik samt pedagogisk filosofi. Jag är medlem i forskargrupperna Historiska-politiska studier samt Pedagogiska-filosofiska studier av barndom, utbildning och samhäller, båda vid Malmö Universitet.
Som doktorand ingår jag i forskarskolan Lärande i mångkulturella samhällskontexter.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Instrumental, strategic and communicative action in preschool teacher educators constructions of the student
Emelie Nilsson
-
2023 | Konferensbidrag
Studying teacher educators: Navigating the insider/outsider challenges in critical ethnography
Emelie Nilsson
-
2023 | Konferensbidrag
Deliberative Communication in Negotiations of doing Education: A study of Educators in Teacher Education for Early Childhood Education
Emelie Nilsson
-
2022 | Konferensbidrag
The making of the preschool teacher student - A study of preschool teacher educators and their cultural conceptions of the student
Emelie Nilsson